|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2016 | |
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły CHÓR KAMERALNY DISCANTUS, SCHOLA CANTORUM CIERPIĄCYM DUSZOM - PIEŚNI PUSTEJ NOCY Wydawca: Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie
"Pusta noc" to niezwykły i wciąż żywy na Kaszubach obyczaj. Dotyczy on ostatniej nocy przed pogrzebem zmarłej osoby, kiedy to ludzie gromadzą się w domu nieboszczyka, aby odmówić tam różaniec. Po odmówieniu modlitwy zgromadzeni jednak nie odchodzą do swoich domów. Pozostają w domu żałoby, aby do rana śpiewać pieśni pustonocne. Nagranie dokonano w Kaplicy Królewskiej w Gdańsku.
"Oddajemy w Państwa ręce płytę będącą efektem realizowanego przez Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie projektu „Odtworzenie zwyczaju Pustej Nocy na Kaszubach”. Jego celem było sporządzenie zapisu nutowego pieśni kaszubskiego obrzędu nocnego czuwania przy zmarłym. Zapis melodii powstał na podstawie badań – nagrań terenowych przeprowadzonych wiosną 2015 r. wśród kilkunastu grup śpiewaków pustonocnych. Pragnąc zachować ginącą praktykę śpiewania pieśni „pustej nocy” w wigilię pogrzebu, na podstawie wspomnianych badań wydany został także śpiewnik „Pieśni Pustej Nocy”. Ważną częścią nowego kancjonału, stanowiącą uzupełnienie „naśpiewanego” podczas badań terenowych materiału, są pieśni żałobne zaczerpnięte z opracowanego przez ks. Józefa Mazurowskiego śpiewnika „Melodje do Zbioru pieśni nabożnych katolickich dla użytku kościelnego. Ułożone do grania na organach i śpiewania na cztery głosy” (Pelplin, 1871). „Melodje…” powstałe do wydanego w tym samym roku „Zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego” (tzw. śpiewnika pelplińskiego), pod redakcją ks. Szczepana Kellera, były wykorzystywane przez organistów w kaszubskich parafiach.
Na zawartość płyty składają się wybrane pieśni „pustej nocy” spisane podczas badań terenowych. Wykonane zostały zgodnie z ustaloną tradycją praktyką – jednogłosowo przez mężczyzn. Wykonawcą tego repertuaru jest męski skład Chóru Kameralnego DISCANTUS z Gowidlina. Drugą część płyty stanowią pieśni i ich opracowania na czterogłosowy chór mieszany z towarzyszeniem organów (w tym przypadku pozytywu), zaczerpnięte ze śpiewnika ks. Józefa Mazurowskiego. Te pieśni wykonane zostały przez Scholę Cantorum złożoną ze studentów specjalności Muzyka Kościelna Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku z organowym towarzyszeniem Marcina Armańskiego."
(Sławomir Bronk)
|
- Już idę do grobu - Załakowo
- Jak każdy, który się rodzi - ks. J. Mazurowski
- Zaczynam lament - Gowidlino, Luzino, Załakowo
- Potężny Boże na ziemi i niebie - ks. J. Mazurowski
- Na śmiertelnej mej pościeli - Szemud
- Nie opuszczaj nas - ks. J. Mazurowski
- Odpocznij nasz bracie miły - Staniszewo
- Ogromne głosy - Gowidlino
- Barbaro Święta - ks. J. Mazurowski
- O Maryjo, dusz zbawienie - Załakowo
- O Pani moja, pełnaś łaskawości - Klukowa Huta
- Jezu w Ogrójcu mdlejący - ks. J. Mazurowski
- Przez czyśćcowe upalenia - Lipusz
- Łzami się gorzkiemi - ks. J. Mazurowski
- Opuszczam matkę, ojca mego - ks. J. Mazurowski
- Ach mój smutku, ma żałości - Gowidlino
- Dobrze złączone imienia one - ks. J. Mazurowski
| skład: Chór Kameralny DISCANTUS w składzie:
Michał Bronk, Szymon Buszman, Bartosz Dziewanowski, Kacper Kij, Piotr Kowalewski, Radosław Labuda, Bartłomiej Lejk, Marcin Wejer,
Sławomir Bronk - kantor, kierownictwo
SCHOLA CANTORUM Akademii Muzycznej w Gdańsku
Patryk Dopke - kantor (2, 12, 17)
Marcin Armański - pozytyw |
|
|
|