logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2017
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2016  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

CHÓR KAMERALNY DISCANTUS, SCHOLA CANTORUM
CIERPIĄCYM DUSZOM - PIEŚNI PUSTEJ NOCY

Wydawca: Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie

  "Pusta noc" to niezwykły i wciąż żywy na Kaszubach obyczaj. Dotyczy on ostatniej nocy przed pogrzebem zmarłej osoby, kiedy to ludzie gromadzą się w domu nieboszczyka, aby odmówić tam różaniec. Po odmówieniu modlitwy zgromadzeni jednak nie odchodzą do swoich domów. Pozostają w domu żałoby, aby do rana śpiewać pieśni pustonocne. Nagranie dokonano w Kaplicy Królewskiej w Gdańsku.

"Oddajemy w Państwa ręce płytę będącą efektem realizowanego przez Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie projektu „Odtworzenie zwyczaju Pustej Nocy na Kaszubach”. Jego celem było sporządzenie zapisu nutowego pieśni kaszubskiego obrzędu nocnego czuwania przy zmarłym. Zapis melodii powstał na podstawie badań – nagrań terenowych przeprowadzonych wiosną 2015 r. wśród kilkunastu grup śpiewaków pustonocnych. Pragnąc zachować ginącą praktykę śpiewania pieśni „pustej nocy” w wigilię pogrzebu, na podstawie wspomnianych badań wydany został także śpiewnik „Pieśni Pustej Nocy”. Ważną częścią nowego kancjonału, stanowiącą uzupełnienie „naśpiewanego” podczas badań terenowych materiału, są pieśni żałobne zaczerpnięte z opracowanego przez ks. Józefa Mazurowskiego śpiewnika „Melodje do Zbioru pieśni nabożnych katolickich dla użytku kościelnego. Ułożone do grania na organach i śpiewania na cztery głosy” (Pelplin, 1871). „Melodje…” powstałe do wydanego w tym samym roku „Zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego” (tzw. śpiewnika pelplińskiego), pod redakcją ks. Szczepana Kellera, były wykorzystywane przez organistów w kaszubskich parafiach.

Na zawartość płyty składają się wybrane pieśni „pustej nocy” spisane podczas badań terenowych. Wykonane zostały zgodnie z ustaloną tradycją praktyką – jednogłosowo przez mężczyzn. Wykonawcą tego repertuaru jest męski skład Chóru Kameralnego DISCANTUS z Gowidlina. Drugą część płyty stanowią pieśni i ich opracowania na czterogłosowy chór mieszany z towarzyszeniem organów (w tym przypadku pozytywu), zaczerpnięte ze śpiewnika ks. Józefa Mazurowskiego. Te pieśni wykonane zostały przez Scholę Cantorum złożoną ze studentów specjalności Muzyka Kościelna Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku z organowym towarzyszeniem Marcina Armańskiego."
(Sławomir Bronk)

  1. Już idę do grobu - Załakowo
  2. Jak każdy, który się rodzi - ks. J. Mazurowski
  3. Zaczynam lament - Gowidlino, Luzino, Załakowo
  4. Potężny Boże na ziemi i niebie - ks. J. Mazurowski
  5. Na śmiertelnej mej pościeli - Szemud
  6. Nie opuszczaj nas - ks. J. Mazurowski
  7. Odpocznij nasz bracie miły - Staniszewo
  8. Ogromne głosy - Gowidlino
  9. Barbaro Święta - ks. J. Mazurowski
  10. O Maryjo, dusz zbawienie - Załakowo
  11. O Pani moja, pełnaś łaskawości - Klukowa Huta
  12. Jezu w Ogrójcu mdlejący - ks. J. Mazurowski
  13. Przez czyśćcowe upalenia - Lipusz
  14. Łzami się gorzkiemi - ks. J. Mazurowski
  15. Opuszczam matkę, ojca mego - ks. J. Mazurowski
  16. Ach mój smutku, ma żałości - Gowidlino
  17. Dobrze złączone imienia one - ks. J. Mazurowski
skład:
Chór Kameralny DISCANTUS w składzie:
Michał Bronk, Szymon Buszman, Bartosz Dziewanowski, Kacper Kij, Piotr Kowalewski, Radosław Labuda, Bartłomiej Lejk, Marcin Wejer,
Sławomir Bronk
- kantor, kierownictwo

SCHOLA CANTORUM Akademii Muzycznej w Gdańsku
Patryk Dopke - kantor (2, 12, 17)
Marcin Armański - pozytyw