logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2007
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2006  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

MERITUM
SZCZ

Wydawca: Lado Abc

  Grupę tworzą muzycy związani z warszawską sceną niezależną i jazzową. Zespół powstał już w roku 2001, ale aktualny skład ustalił się pod koniec 2002 roku. Ich muzyka często kojarzona z energetycznym "klezmer jazzem", łączy jednak różne style i konwencje muzyczne w poszukiwaniu piękna i rzeczywistego sensu, czyli muzycznego Meritum. Zespół gra swoje autorskie kompozycje, w których akustyczne brzmienie kwartetu (fortepian, klarnet, gitara basowa, perkusja) wzbogacone zostaje przez dźwięki konkretne, field-recording oraz skrecze dj Lenara. W ich muzyce słychać zarówno wolność improwizacji, zabawę konwencją jak i kompozycyjno-aranżacyjną precyzję. Jest tu wiele radości, szaleństwa, ale także smutku i nostalgii - co czyni utwory Meritum zaskakującymi, uniwersalnymi.
Muzyka zawarta na najnowszej płycie skomponowana została zespołowo i powstawała w zasadzie od wydania debiutanckiego albumu w 2004 roku aż do lutego 2006. Dwanaście najnowszych hitów to nieco bardziej drapieżna, pewna i skonkretyzowana dawka dźwięku jeśli przyrównać ją do pierwszego albumu Meritum. Nie zabrakło tu typowej dla nas nostalgii, zadumy i wschodnio-brzmiących motywów, ale całość jest większym muzycznym tupnięciem. Być może wynika to z naszych metalowych i rockowych korzeni, w których członkowie Meritum wyrastali. Na płycie z pewnością odnaleźć można wiele gatunków lub nawiązań muzycznych, ale co ważne nie operujemy tutaj konwencjami w czystej formie - ewidentne jest tworzenie własnego brzmienia i stylu, nie ma tu dosłownych zapożyczeń. Słychać z pewnością wspólną pracę nad dramaturgią utworu, nad kolektywną improwizacją. Staramy się budować jeden, uniwersalny język muzyczny, który ma wyrażać to czym dla nas jest piękno w Muzyce.

  1. Świerszcz   2. Kleszcz   3. Dreszcz   4. Leszcz   5. Bluszcz   6. Proboszcz   7. Deszcz   8. Chrząszcz   9. Płaszcz 10. Wieszcz 11. Gąszcz 12. Miszcz