logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2009
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
nagrody
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
2016  
  2015
2014  
  2013
2012  
  2011
2010  
  2009
2008  
  2007
2006  
  2005
2004  
  2003
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 folkowa płyta  
 WIRTU@LNE GĘŚLE 2009 
czyli  roku 2008  
 zdaniem internautów 
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

JOSZKO BRODA
NA DUNAJ. KOLĘDY ZE WSCHODU

Wydawca: Józef Broda

     Takiej płyty jeszcze nie było. Są na niej autentyczne wykonania kolęd zapisane od najstarszych mieszkańców regionu lubelskiego, wydobyte z Archiwum Etnolingwistycznego UMCS, oraz nowe, folkowe aranżacje tych samych kolęd, w wykonaniu młodzieży pod kierunkiem znanego artysty muzyka, Joszka Brody. Jest to więc i dokument tradycyjnego śpiewu regionalnego, i zapis nowych wykonań, a w całości — próba ożywienia pewnej cząstki dziedzictwa kulturowego Lubelszczyzny.
   Młodzi wykonawcy powracają do tradycji swoich małych ojczyzn i wspólnie próbują ocalić od zapomnienia rzadki w skali całej Polski, a niezwykle cenny repertuar muzyczno-pieśniowy.
   Na płycie znalazły się dwa rodzaje pieśni: kolędy i pieśni kolędnicze. Kolędy to pieśni bożonarodzeniowe oparte na ewangelicznym przekazie o narodzeniu Jezusa, w ludowej tradycji przekazywane w naiwnej poetyce apokryfu, łączącej realizm z cudownością zdarzeń; natomiast pieśni kolędnicze przynoszą poetyckie formuły życzeń dla gospodarzy i jego domowników, zwłaszcza panienek i chłopców, i są wykonywane w ramach obrzędu kolędowania, czyli „chodzenia po kolędzie". Takie połączenie kościelnych kolęd i kolędniczych pieśni życzących ma głęboką motywację, którą jedna z kolęd (nie zmieściła się na płycie) wyraża słowami: „Pan Jezus się rodzi, po kolędzie chodzi". Stary słowiański obrzęd kolędowania już dawno połączył w ludowej kulturze dwie funkcje, kultową i społeczną, po pierwsze funkcję głoszenia dobrej nowiny o nadejściu — wraz z narodzeniem Jezusa — nowego ładu moralnego, świata lepszego, bardziej „ludzkiego" ("Weselcie się ludzie, już wam dobrze będzie"), a po drugie — funkcję bratania się ludzi, nawiązywania kontaktów, zwłaszcza kontaktów między chłopcami i dziewczętami, często z jawną intencją matrymonialną. Kolędowanie przyjęło wtórnie funkcję zalotów. Nie bez powodu najpopularniejszym typem pieśni kolędniczych w Lubelskiem są kolędy dla panienek.

  1. Na zielonej łące, pszenicznej dolinie
  2. U tej Marysi pod okienejkiem
  3. Ponad lasejkiem czarna chmurejka
  4. Najświętsza Panienka po świecie chodziła
  5. O Józefie - Czego chcecie?
  6. Na dunaj, Nastuś, rano po wodę, na dunaj
  7. Pośród ogródańka rośnie jabłonańka
  8. Hej hej, lelija, Panna Maryja
  9. A gdzieżeście tam bywali, Janie lelija?
  10. A u kogo to to, to nowe zielone
  11. Nowy wieczór, szczodry wieczór
  12. Weselcie sie ludzie, już wam dobrze będzie
  13. Lipeńka
  14. Wydźze, wydźze, panie gospodarzu
  15. Ja wam winszujo
  16. Jestem sobie szczodraczek
  17. - 32. Nagrania archiwalne (mp3)
skład:
Joszko Broda - słomka, fujarki, fujara postna, flet poprzeczny, dudy, drumla, róg barani
Marcin Pospieszalski - kontrabas, gitara basowa
Piotr Żyżelewicz - perkusja
Szaboles Róka - koza, saz
Wojciech Waglewski - gitary
Cezary Paciorek - akordeon, fortepian
Bronisław Rawski - bęben sitkowy
Zbigniew Butrym - suka biłgorajska
Sylwester Borzemski - śpiew
Michał Bałabuch - śpiew
Daniel Krawczyński - śpiew
Elżbieta Dudek - śpiew
Kinga Sławińska - śpiew
Agata Kulenta - śpiew
Dominika Zając - śpiew
Weronika Jędruszak - śpiew
Zuzanna Stefaniak - śpiew
Izabela Poroch - śpiew
Natalia Marciniak - śpiew
Bartosz Sterniczuk - śpiew
Aleksandra Piech - śpiew
Paulina Malinowska - śpiew
Dominika Serenda - śpiew
Ewelina Ćwirzeń - śpiew
Aleksandra Holuk - śpiew
Dominika Pogrzebska - śpiew
Katarzyna Bobel - śpiew
Monika Bednarz - śpiew
Aleksandra Semeniuk - śpiew