logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2016
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
nagrody
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
2015  
  2014
2013  
  2012
2011  
  2010
2009  
  2008
2007  
  2006
2005  
  2004
2003  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  folkowa płyta roku 2015  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

TAM NA HORI CZERESZEŃKA. Nagrania z badań terenowych profesora Romana Reinfussa
Wydawca: Fundacja Stara Droga

  Płyta "Tam na hori czereszeńka" prezentuje pieśni i muzykę zarejestrowane przez prof. Romana Reinfussa w trakcie badań terenowych na Łemkowszczyźnie. Materiał zawarty na płycie zarejestrowany został na taśmach szpulowych w latach 60-tych (najstarsze nagrania pochodzą z 1963 roku) w dziewiętnastu miejscowościach od zachodnich krańców (Wojkowa, Dubne), aż po wschodnie granice Łemkowszczyzny (Turzańsk). Niepublikowane dotychczas nagrania pochodzą z archiwum Stowarzyszenia Twórców Ludowych w Lublinie. Na płytę składa się zbiór 66 nagrań, głównie pieśni, prezentujących cały rok obrzędowy, cykl obrzędów rodzinnych, a także pieśni powszechnych. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują przykłady pieśni pasterskich, sobótkowych, jak również fragmenty z weczyrków, przedstawień w stylu commedia dell’arte, odbywających się w trakcie domowych spotkań podczas trwania postu adwentowego.

Płytę dopełniają fragmenty wypowiedzi m.in. o upiorach, weczyrkach, weselu, oracja szczodrówkowa, a także zawołania maziarskie. Niezwykle cenne jest, że większość wypowiedzi zarejestrowana została w języku łemkowskim, do czego namawiał Profesor, sam starając się mówić językiem swoich respondentów, z których większość urodziła się jeszcze w XIX stuleciu. Klasyfikacja gatunkowa w spisie utworów podana została za informacjami zawartymi w nagraniu (określanymi przez Profesora czy samego wykonawcę) bądź notatkach. Nie zawsze udało się też ustalić datę urodzenia respondentów, ich wiek czy datę nagrania. W miejscach gdzie było to możliwe, zostały te dane wskazane.
(Marta Graban-Butryn)

  1. Maria Buriak - Uśnij że mi uśnij, welykie wyrosnyj
  2. Helena Barna - A lulu mi lulu, ej wszyju ty koszulu
  3. Zofia Demianczyk - Oj jakyj tot nasz kum sprawedlywyj
  4. NN - Oj kumo, kumo dobra horilka
  5. Emilia Jakubiec - De les byl czornyj barane
  6. NN - Zagadki
  7. Helena Barna - Ne lij dojdżu, ne lij
  8. Zofia Demianczyk - Paste sia mi paste korowyczky samy
  9. Julia Cyparska - Paste sia mi paste korowyczky samy
  10. Helena Barna - Napasłam korowy
  11. Teodor Balarz - A ty z hory, a ja z doły, ta nawertaj jahniatka
  12. Anastazja Konik - O weselu (z ładkaniem)
  13. Olga Basalyga - Schodte sia rodyno do stilcia sidaty
  14. Janina Ferencowa - Treba by nam treba stilcia szyrokoho
  15. Anastazja Konik - O weselu (z ładkaniem)
  16. NN - Ne budeme isty, ne budeme pyty
  17. Maria Krynicka - Czom wy swaszky ne śpiwate
  18. Rozalia Korbelak - O a jak my pani młodu czepyly
  19. Olga Basalyga - A czom drużba konia ne ma
  20. NN - Ej drużba ja sy drużba
  21. Janina Ferencowa - Własy moi własy, moi żołty własy
  22. Emilia Madzik - Nasz korowiar takyj krasnyj
  23. Jan i Matrona Truchan - Już sme poily z boczky kapustu
  24. Anna Dziubak - Wyberaj sia Maryś, wyberaj, wyberaj
  25. Antoni Pawelczak - Zahraj mi hudaczku na tońku struneczku
  26. Anna Dziubak - Melodia do tańca zwany szijer
  27. Zofia Demianczyk - Taniec potriasanyj
  28. Antoni Pawelczak - Melodia do madziara
  29. Anastazja Konik - O tańcach
  30. duet niewiast (NN) - Wczera weczer iz weczera
  31. Maryna Wanko i Anna Ciomcio - Oj iszła iszła śwata Jilena
  32. Barbara Kowalowa - Już idu do hrobu
  33. Rozalia Balarz - O strachach
  34. Waclaw Dudra - Zawołanie maziarske
  35. Piotr Wspolnik - Zawołanie maziarskie
  36. NN - O weczyrkach
  37. Maria Krynicka - Prosyme was paniczki, prosyme do chaty
  38. Maria Krynicka - Medwiedku daj lapku, pideme po babku
  39. Barbara Kowalowa - Iszoł medwid koło wody
  40. Julia Cyparska - Medwedusiu, medwedziusiu
  41. Emilia Jakubiec - Yszoł medwid popid horu kapustu sadyty
  42. Olga Basalyga - Rubał som czatynu
  43. Maria Korbicz - A ja Bacza, bez korbacza
  44. Maria Szlanta - Tota szklaneczka, tota nadobna
  45. Jan Truchan - Żyd z koniem na weczirkach
  46. NN - Nowa radist stała
  47. Maria Szlanta - Po wsemu świtu stałaś nowyna
  48. Helena Barna - W hłubokij dolyni źwizda zaśwityła
  49. Anna Latka - Szczadryj wecziur, światyj wecziur
  50. Julia Cyparska - Rusala, rusala, wpekly mama pala
  51. Zenobia Demczko - A na Jana na Janonka horiła nam sobitońka
  52. Maria Makara - Na światoho Jana sobitku palyme
  53. Helena Barna - Yszly żenci żyto żaty
  54. Zofia Demianczyk - Prysterajut leny, żeby sia rosyly
  55. Olga Basalyga - Na św. Andrzeja
  56. Daniel Demczko - Oj żeny, żeny poradte wy mia koly ja sia żenyc mam
  57. Maria Dziubyna - Ił bym, pył bym, żena mi ne dast
  58. Maria Buriak - Tylowa, Tylowa okruhłe seleczko
  59. Maria Buriak - Moja myła zachotiła mołoka
  60. Emilia Jakubiec - Ej de tota kaczeczka
  61. Zofia Demianczyk - Iszlo diłcza luczkamy
  62. Maria Buriak - Oj jawore, jawore, oj czom ne prokwytajesz
  63. Maria Buriak - Czudujut sia lude, czudujut, czudujut
  64. Olga Basalyga - Oj pidu ja luhom, luhom
  65. NN - Tam na hori czereszeńka, a pid horom sad
  66. Waclaw Szlanta - Tam w horach Karpatach smutny dny nastały
  67. Roman Reinfuss - Wyznania o magnetofonach
skład:
szerszy opis:

Nagrania z kolekcji profesora Romana Reinfussa ukazują nam zapomniany, a w wielu momentach zupełnie nieznany muzyczny świat Łemkowszczyzny. To unikatowy zbiór rejestrujący łemkowski repertuar. Jest on bardzo zróżnicowany, niejednorodny, a płyta jawi się jako swoista muzyczna mozaika. Mozaikowość jest wielką zaletą tego zbioru. Znajdujemy tu bowiem zarówno zróżnicowany regionalnie repertuar będący częścią obrzędów, jak i pieśni powszechne, opowieści, zagadki czy zawołania. W rzeczywistości otrzymujemy niezwykle cenny i w swej mozaikowości panoramiczny obraz muzycznej Łemkowszczyzny.

Płyta ze zbiorów profesora Romana Reinfussa daje nam możliwość nie tylko wspomnienia dawnej Łemkowszczyzny, ale wręcz podróży w czasie, daje nam możliwość wizyty w nieistniejącej już dzisiaj łemkowskiej wsi. Ta muzyczna mozaika tworzy obraz spójny – obraz pokazujący z jednej strony bogactwo tradycji, zwyczajów, obrzędów, z drugiej codzienność z jej domowymi obowiązkami, rozterkami młodych ludzi, ich uczuciami, radościami i smutkami.

Pokazuje coś jeszcze – wybitnych nosicieli autentycznej łemkowskiej kultury, których głosy znalazły się na tej płycie. Wielu z nich mówi lokalną gwara, wielu śpiewa z zachowaniem indywidualnych wykonawczych manier. Nie odda tego żadne opracowanie, żaden nutowy zbiór. Tego ducha dawnej Łemkowszczyzny można odczuć tylko wsłuchując się w te pozornie krótkie, może czasami niedoskonałe nagrane melodie. Cieszy zatem pomysł pokazania szerszemu odbiorcy tego zapomnianego i czasami zupełnie nieznanego obrazu dawnej Łemkowszczyzny, wskrzeszonego z pamięci urodzonych jeszcze w górach Łemków.
Bogumiła Tarasiewicz


Książka z płytą, stron 88, format 15,5x15,5. Twarda oprawa introligatorska, nakład limitowany.
Wybór nagrań: Marta Graban-Butryn
Opracowanie i redakcja: Marta i Krzysztof Butrynowie
Teksty: Marta Graban-Butryn, Bogumiła Tarasiewicz, Krystyna Reinfuss-Janusz
Mastering: Michał Kowalski / Bam Bam Audio
Korekta: Oksana Graban
Tłumaczenia: Tomasz Kwoka (język łemkowski), Oleksandra Matushenko, Paul i Magdalena McCauley (język angielski)
Projekt graficzny: Rafał Rola / studioformat.pl
Skład: Tomek Smołka / studioformat.pl
Wydawca: Fundacja Stara Droga
Współpraca: Stowarzyszenie Twórców Ludowych