logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2023
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2022  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

MOTYWY ŻYDOWSKIE W POLSKIEJ MUZYCE LUDOWEJ
Wydawca: In Crudo

  Jeśli chodzi o muzykę instrumentalną mamy na płycie przede wszystkim nagromadzenie polek: trzy wersje Polki Szabasówki [1, 15, 19], trzy wersje Polki Żydówki o tej samej melodii [7, 16, 21], Polkę Żydówkę o inne melodii [2], dwie odrębne Polki Żydowskie [4, 17], przyśpiewywaną Polkę "Żydóweczko chodź na bez" [3, 10], Polkę "Żyd w beczce" [20] i z utworów parzystych jeszcze Marsz [24], który w praktyce również mógł być tańczony jak polka. Utwory w rytmie trójmiarowym to dwa oberki [12, 13], taniec-zabawa Mazur "Żydek" [11] oraz melodia do postaci Żyda z szopki.

Folklor śpiewany reprezentuje na płycie kilka piosenek satyrycznych, zapamiętanych czasem tylko we fragmencie [Janina Kowalczuk]. Jedna z nich jest w języku ukraińskim [Aniela Gmoch] jako że Roztocze w okolicach Bełżca to był typowy rejon pogranicza polsko-ukraińskiego, co sygnalizuje, znany skądinąd fakt, że obecność Żydów w folklorze ukraińskim była również duża. Dłuższa piosenka "obyczajowa" Stanisława Fijałkowskiego dotyczy polsko-żydowskiej miłostki, a nawet małżeńskiej zdrady. Fragment kolędowania w tym samym wykonaniu [Fijałkowski był wieloletnim kolędnikiem, na początku jako mały chłopak, terminujący, a potem jako starszy kawaler był tym całym szefem kolędników] pokazuje to, o czym wspominałem na początku. Oczywiście jest tu też wątek satyryczny, wyśmiewanie się z "bliskich obcych", a przy tym pewien szacunek i podziw dla żydowskiej mądrości pomieszany z niechęcią, pogardliwym i lękliwym dystansem czy obrzydzeniem wobec żydowskich. Obyczajowa satyra jest tu czymś mało istotnym w w stosunku do roli błazna jaką postać Żyda pełni w obrzędzie kolędniczym. Żyd jako mitologiczna, symboliczna postać z pogranicza, pośrednik, mediator jest figurą, bez której nie można sobie wyobrazić odpowiedniego, magicznie skutecznego przejścia przez ten świąteczny czas Godów i Nowego Roku. Figurą, która ma też swój udział w projektowanej pomyślności, w zamawianiu darzenia się w roku, który właśnie nadchodzi.

Ta płyta jest zaledwie przyczynkiem do tematu, który warto kontynuować. Bo też i podejmowany jest w ciekawy sposób już od kilku lat. Trzeba tu wymienić trzy ważne wydawnictwa płytowe, które w przybliżaniu i odsłanianiu tematu odegrały dużą rolę, płyty: Kapeli Brodów "Muzikaim", kompilację sporządzoną przez Andrzeja Bieńkowskiego "Kolberg po żydowsku" oraz płytę Kapeli Niwińskich "Czas wesela".

  1. Polka Szabasówka
  2. Polka Żydówka
  3. Polka "Żydóweczko chodź na bez" [live]
  4. Polka Żydowska [live]
  5. Jechał Sedlak ze młyna
  6. Iszły Żydy z Rawy
  7. Polka Żydówka [live]
  8. fragment widowiska kolędniczego "Herody"
  9. Żydzie, Żydzie, mesjasz się rodzi (z "Herodów")
  10. Polka "Żydóweczko chodź na bez"
  11. Mazur "Żydek" (taniec-zabawa)
  12. Oberek Żydów z Przysuchy
  13. Oberek od braci Simsiów z Radomia
  14. Jedzie, jedzie pan Zelman
  15. Polka Szabasówka [live]
  16. Polka Żydówka [live]
  17. Polka Żydowska
  18. Gospodarz miał córkę ładną
  19. Polka Szabasówka
  20. Polka "Żyd w beczce" [live]
  21. Polka Żydówka [live]
  22. Melodia do postaci Żyda z widowiska kolędniczego "Szopka"
  23. Kazali mi strzelać
  24. Marsz
skład:
Aleksander Bobowski - skrzypce [1, 2]
Aleksander Bobowski [1918-2007] pochodził ze wsi Dybki k/Ostrowi Mazowieckiej w Puszczy Białej na Mazowszu.
Nagranie 1995 - w domu skrzypka.

Kapela Stasia Niewidomego [3, 4]
Pod przydomkiem Staś Niewidomy znany był na całej Radomszczyźnie harmonista Stanisław Stępniak [1935-2003], urodzony w Radzicach Małych.
Nagranie 1998 - Dom Tańca w Warszawie.

Aniela Gmoch - śpiew [5, 6, 14]
Aniela Gmoch [1919-2016] to śpiewaczka urodzona w Woli Wielkie [Roztocze Lwowskie], a zamieszkała potem w Bełżcu.
Nagranie 1996 - w Bełżcu.

Kapela Piotra Gacy [7]
   Piotr Gaca - skrzypce
   Stanisław Ciarkowski - bębenek
Skrzypek Piotr Gaca [1927-2017] z Przystałowic Małych na Radomszczyznie gra razem ze Stanisławem Ciarkowskim.
Nagranie 1997 - w Domu Tańca w Warszawie.

Stanisław Fijałkowski - śpiew [8, 9, 18]
Śpiewak Stanisław Fijałkowski [1928-2013] urodził się i mieszkał całe życie we wsi Chrzanów na Roztoczu Lubelskim.
Nagranie 2005 - w domu śpiewaka.

Marian Bujak - skrzypce [10-13]
Marian Bujak [1918-2006] pochodził ze wsi Koryciska, a mieszkał od wojny w pobliskim Szydłowcu.
Nagranie - 1998 w domu skrzypka.

Zespół śpiewaczy Dolinianki [14]
Zespół Dolinianki działał w Bełżcu, a prowadziła go Aniela Gmoch.
Nagranie 1996 – w świetlicy w Bełżcu.

Kapela Wacława Imiołka z Jedlanki k/Radomia [15]
   Wacław Imiołka [ur. 1941] - harmonia
   Stanisław Kujawiak - bęben
Nagranie 2003 – Tabor Domu Tańca w Chlewiskach.

Grupa warsztatowa Stanisława Głaza [16]
Stanisław Głaz - skrzypce [16, 17]
Stanisław Głaz – skrzypek z Dzwoli [ur. 1933] gra na skrzypcach solo, a także razem z grupą młodzieży, która uczestniczyła w jego warsztatach w ramach Taboru w Kocudzy w 2006.
Nagranie 1995 – w domu skrzypka oraz w czasie Taboru Domu Tańca w Kocudzy w 2006 r.

Kapela Kozinów z Chrzanowa na Roztoczu Lubelskim [19]
   Katarzyna Kozina [1928-2000] - skrzypce prym
   Walerian Kozina [1920-2002] - skrzypce sekund
   Czesław Kozina [ur. 1944] - bębenek
Nagranie 1996 – w domu Kozinów.

Kapela Dudków ze Zdziłowic na Roztoczu Lubelskim [20]
   Bronisław Dudka [1918-2007] - skrzypce prym,
   Tadeusz Dudka [1925-2010] - skrzypce sekund,
   Zbigniew Butryn [ur. 1952] - bas
   Czesław Chmiel [1933-2004] - bębenek.
Nagranie 1995 - Scena „Korzenie” w Klubie Remont w Warszawie.

Tadeusz Zygadło - skrzypce [21]
Stefan Trzpil - bęben [21]
Skrzypek Tadeusz Zygadło [1933-?] z Goniwilka Starego k/Żelechowa na Mazowszu Południowym tworzył kapelę razem z bębnistą Stefanem Trzpilem [1921-?].
Nagranie 1995 – Scena „Korzenie” w Klubie Remont w Warszawie.

Kapela Władysława Kurczaby [22]
   Władysław Kurczaba - skrzypce
   Piotr Bednarz - bęben
Skrzypek Władysław Kurczaba [1909-?] z Klekacza k/Tomaszowa Lubelskiego na Roztoczu został nagrany razem z bębnistą Piotrem Bednarzem [1929-?].
Nagranie 1982 – w domu skrzypka.

Janina Kowalczuk - śpiew [23]
Janina Kowalczuk [1931-2020] pochodziła z Grabownicy na Roztoczu i tam mieszkała.
Nagranie 2008 – w domu śpiewaczki.

Kapela dęta z Dzierążni [24]
Kapela dęta z Dzierążni na Roztoczu gromadziła muzyków z okolicy, jej skład podlegał zmianom, a na tym nagraniu grają najpradopodobniej:
   Feliks Kowalski [1908-?] - skrzypce
   Józef Ratyna - flet
   Mieczysław Łagowski - II skrzypce
   Jan Machlarz [1906] - klarnet
   Tadeusz Lis [1906-?] - tuba-bas,
   Feliks Pankiewicz - kontarabas,
   Józef Osuch - bęben
Nagranie 1969-73 – skansen w Lublinie.

Kompilacja, redakcja, tekst, projekt okładki – Remigiusz Mazur-Hanaj
Nagrania ze zbiorów: In Crudo, Stowarzyszenia „Dom tańca”, Instytutu Sztuki PAN oraz Muzeum Wsi Lubelskiej
Autorzy nagrań: Remigiusz Mazur-Hanaj [1-2, 5-6, 8-14, 16-19, 23], Katarzyna Andrzejowska [3-4, 7], Piotr Dahlig i William Noll [23], ?Marian Domański? [24]
Mastering: Remigiusz Mazur-Hanaj, Tadeusz Sudnik
Na okładce wykorzystano fragment strony tytułowej publikacji nutowej "Polka Żydówka" ze zbiorów Biblioteki Narodowej