logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2007
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2006  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

MAZEL
UN BRUKHE

Wydawca: Tylko Muzyka

  Mazel powstał w 1998 roku. Ma na swoim koncie poważne sukcesy w interpretacji tradycyjnej muzyki klezmerskiej. Koncertując na terenie Danii i południowej Skandynawii Mazel zapoznaje słuchaczy z odczytaną na nowo muzyką nieistniejącego już świata żydowskich miasteczek, dworskiego wesela z żydowską kapelą, emigranckiej nostalgii. Z zespołem występowali różni soliści, m. in. znana aktorka sztokholmskiego Dramaten, Basia Frydman. W 2003 muzycy zespołu zostali zaangażowani przez wybitnego tancerza duńskiego Alexandra Koelpina do udziału w Międzynarodowym Festiwalu Tanecznym w Kopenhadze. Opracowana przez Mazel oprawa muzyczna do "Domu Lalek" Ibsena spotkała się z ogromnym uznaniem.

"Wielkie szczęście, że istnieją ludzie, którzy swoją muzyką nadają nowe znaczenie utworom pokrytym patyną lat. Mogło by się wydawać, że tradycyjny repertuar klezmerski stanowi “zamkniętą księgę”. A jednak… Trzymają Państwo w ręku album pełen “żywej”, wiarygodnej i bardzo emocjonującej muzyki - muzyki zespołu Mazel.
Coraz częściej powraca się dziś do repertuaru klezmerskiego. Współcześnie obserwujemy dwa skrajne nurty wykonawstwa tej muzyki: tradycyjny i postępowy. Jest jednak także nurt pośredni, czerpiący z repertuaru tradycyjnego, ale poprzez nowe pomysły aranżacyjne i niebanalne interpretacje - od kanonu wykonawczego odbiegający. Tę właśnie grupę reprezentuje duński zespół Mazel.
Pod względem repertuarowym najnowsza płyta “Mazel un brukhe” skomponowana jest świetnie. Zarówno piosenki, jak i tradycyjne melodie instrumentalne zaaranżowane są w zupełnie wyjątkowy sposób. Do perełek z pewnością zaliczyć trzeba opracowany na nowo temat z “Listy Schindlera” oraz dwie autorskie kompozycje zespołu (“Tante Dreidl” oraz “Punkt”), które doskonale wpisują się w stylistykę albumu. Na płycie znajdziemy więc zarówno utwory instrumentalne, jak i pieśni. Kolejne kompozycje skontrastowane są ze sobą nie tylko pod względem wyrazu i tempa, ale także aranżacji i instrumentarium, co powoduje, że płyta słuchana w całości nie nuży. Co więcej - każdy utwór z osobna przewiduje porcję niespodzianek.

Na muzyczną wielobarwność z pewnością wpłynęło rozległe wykształcenie i doświadczenie członków zespołu, a także ich odmienne korzenie. Artyści poruszają się więc świetnie nie tylko w klezmerskim świecie dźwiękowym, ale także w klasycznym oraz w folkowym repertuarze różnych rejonów świata. Tę wielokulturowość muzyczną silnie odczuwamy także na tej płycie.
David Krakauer powiedział kiedyś, że wykonując muzykę klezmerską należy pamiętać o dwóch rzeczach. Pierwsza z nich to kontynuacja tradycji żydowskiej skojarzonej z kształtem melodycznym, ornamentyką i sposobem frazowania oraz repertuarem. Druga dotyczy nowych kompozycji, które dla zachowania tradycji, winny być improwizacją na bazie starych melodii. Mazel oba te postulaty realizuje, co więcej – dociera do słuchacza bardzo indywidualną i wysublimowaną muzyką - wymykającą się utartym konwencjom, muzyką będącą wynikiem własnych poszukiwań twórczych." (Magdalena Gaisek)

  1. Tante Dreidl / Ciotka Dreidl (M.Moeller)
  2. Doina/Di Saposhkelekh / Sprzedawać buciki (trad.)
  3. I grine kuzine / Niewinna kuzynka (Schwartz/Leiserowitz)
  4. A heyser bulgar / Gorący bułgar (trad./H.Kandel)
  5. Temat z Listy Schindlera (J. Williams)
  6. Freylekh / Radość (trad.)
  7. Papir iz dokh vays / Biały jest papier (trad.)
  8. Honga (trad.)
  9. Khosidl / Mały chasyd (trad.)
  10. Yidl mitn fidl I Jidl ze skrzypkami (I.Manger/A.Ellstein)
  11. Punkt (C.Mathiesen)
  12. Silver Wedding / Srebrne wesele (trad./Curtis)
  13. Oyfn pripetshik / Na kominku (M.Warshavsky)
skład:
Anna Gwozdz - skrzypce
Claus Mathiesen - klarnet
Rasim Durakovic - akordeon
Michael Moeller - kontrabas, gitara, mandolina, buzuki
Ronen Thalmay - śpiew

gościnnie:
Benita Haastrup - instr. perkusyjne