logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2014
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2013  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

MAQAM
KARAJ KONUSZMASY. PIOSENKI KARAIMSKIE

Wydawca: Bitik. Oficyna Wydawnicza Związku Karaimów Polskich

  Piosenki Anny Bałdży, Karaimki z Eupatorii, po raz pierwszy w wykonaniu zespołu Maqam zabrzmiały ze sceny we Wrocławiu w 2012 r. Pieśni, wyszukane przez Dżemila Karikowa specjalnie z okazji występu zespołu podczas V Festiwalu Kalejdoskop Kultur, zostały z pietyzmem odtworzone, opracowane i zinstrumentalizowane.
Dżemil Karikow, założyciel i kierownik zespołu muzyki tradycyjnej Maqam jest także kompozytorem tworzącym współczesne aranżacje tradycyjnych utworów muzyki krymsko-tatarskiej. Powstały z jego inicjatywy w 2004 r. Maqam, to jeden z tych zespołów, dzięki którym odradzają się dawne tradycje.
Zespół popularyzuje tradycyjną muzykę narodów Krymu (Tatarów krymskich, Karaimów, Krymczaków, Romów krymskich). Na repertuar Maqam składają się nie tylko utwory ludowe, ale również dzieła klasyczne powstałe w czasach Chanatu Krymskiego. Zespół prezentuje pieśni bardów zwanych aszykami i muzykę dworską sanat mukasy. Wykonuje także mehter – muzykę towarzyszącą wyprawom wojskowym i religijno-mistyczną tasawur. Odkrywając słuchaczom nieznane obszary kultury krymskiej, daje nowe życie dawnym melodiom i piosenkom. Sięga po tradycyjne instrumenty, takie jak: saz i bagłama (lutnie długoszyjkowe), nej (rodzaj fletu), dumbelek (bębenek), kemancze (rodzaj skrzypiec) i inne. Szybkie, wesołe melodie taneczne obok melancholijnych pieśni stwarzają wyjątkową aurę budzącą w wyobraźni bajeczne obrazy Wschodu.
Dżemil Karikow współpracuje z telewizją tatarską ATR na Krymie, prowadząc program „Yirla sazim” (Śpiewaj, mój sazie), w którym udział biorą najznakomitsi krymskotatarscy wykonawcy muzyki narodowej.
Nagrano w studiu telewizji ATR. Autonomiczna Republika Krym, Symferopol, Ukraina

"Utworzony w 2004 r. przez Dżemila Karikowa zespół Maqam odkrywał na nowo tradycyjne odcienie krymskiej muzyki z różnych okresów w jej oryginalnych brzmieniach. Zespół przywracał klasyczne instrumenty, takie jak bębny dare i dumbelek, instrument strunowy saz czy dęty zurna oraz dając drugie życie dawnym pieśniom. Podczas V Festiwalu Kalejdoskop Kultur, który odbywał się 23 czerwca 2012 we Wrocławiu, a którego producentem był Związek Karaimów Polskich, kierownik grupy mówił: zespół przywiózł wrocławianom „cześć swego serca, część swojej duszy, czyli muzyczną kulturę Krymu”. Prawdziwą niespodziankę przygotował Maqam i dla Karaimów. Po raz pierwszy zabrzmiały ze sceny utwory z repertuaru karaimskiej pieśniarki z Eupatorii, Anny Bałdży. Pieśni, wyszukane przez Karikowa specjalnie z okazji przyjazdu zespołu do Wrocławia, zostały z pietyzmem odtworzone, opracowane i zinstrumentalizowane. O swoich poszukiwaniach i charakterze tych dzieł Karikow i soliści opowiadali jeszcze przed przyjazdem do Polski w swoim cotygodniowym programie „Yirla Sazim” (Śpiewaj mój sazie) w tatarskiej telewizji ATR. Któż mógłby przypuszczać, że występ tatarskiego zespołu przyniesie tyle wzruszeń, zwłaszcza tym, którzy znali i pamiętają Annę Bałdży (z domu Szpakowską). Pełne temperamentu utwory oczarowały widzów. Instrumentalne wykonanie radosnej karaimskiej kajtarmy porywało do tańca, a pieśni w wykonaniu Afize Kassara i laureata konkursu „Narodnaja zirka 2011”, Asana Bilałowa przerodziły się w małe scenki rodzajowe opowiadające o sprytnym sprzedawcy grochu (Leblebidży), wyprawie do ogrodu, gdzie rosną kasztany (Bachczałarda kestane) czy leniwym Osmanie, który nie chciał grać na skrzypcach (Konuszma). Specjalnie „reanimowana” piosenka Istambułdan nar gelir („Ze Stambułu przywożą owoc granatu”) jest być może pamiątką po wyprawach karaimskich kupców do Turcji. Djemil Karikov z prawdziwą wirtuozerią zagrał na zurnie piosenkę „Miałem kozę”. Podobał się też odtańczony przez solistkę Fazile Ibragimową „Tym-tym” do mistrzowskiego akompaniamentu Elmara Zijdanowa na skrzypcach. Po zakończeniu występu oklaski długo nie cichły.
Rok później, czyli dziesięć lat temu ZKP wydał płytę z karaimskimi piosenkami Maqamu na krążku "Karaj konuszmasy. Piosenki karaimskie"


  1. Soframyzda
  2. Istanbułdan nar gelir
  3. Kaja kajaga bakar
  4. Leblebidżi
  5. Konuszma
  6. Eki kyzczyk
  7. Ablamit kapudan karaj
  8. Ajnenni
  9. At bagładym achyrga
  10. Gołowanyn azbarynda
  11. Lejlam
  12. Kysyr eczki
skład:
Afize Kassara - wokal
Dżemil Karikow - bagłama, saz, fortepian, akordeon, kierownik, aranżacja
Ibraim Ipekchiew - trąbka
Eldar Achmetow - klarnet
Elmar Zijadinow - skrzypce, kemancze
Enwer Seitumerow - kawał, dawuł
Jusuf Sulejmanow - dare, dumbelek
Alim Szaipow - santyr, darbuka
Erłan Kurtbedinow - akordeon