logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2015
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2014  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

MARIAN BUJAK Z SZYDŁOWCA
PORTRET SKRZYPKA (RE)

Wydawca: In Crudo / Fundacja Numinosum

  Wznowienie płyty Mariana Bujaka z 2002 roku, w formie zmienionej i uzupełnionej o 52-stronicową książkę. Płyta zawiera 51 utworów nagrywanych przez Remigiusza Mazura-Hanaja przez wiele lat. To zapis kameralnych spotkań skrzypka i dokumentalisty, muzyki zarejestrowanej na zabawach, melodii granych solo i z towarzyszeniem innych instrumentalistów, starszych i z młodej, miejskiej generacji. Taki dźwiękowy portret najlepiej oddaje indywidualność skrzypka, który nie zamykał się tylko w swoim świecie, a muzyką chciał się dzielić. A miał czym, bo jego repertuar tańców, melodii weselnych, a zwłaszcza mazurków z przyśpiewkami i samych przyśpiewek wydaje się wręcz niewyczerpany! I mazurów, mazurków jest ich w albumie najwięcej , to właśnie one pozwalają rozpoznać styl Bujaka, sposób zdobienia, warianty, w których dawał upust swojej muzycznej fantazji, i podziwiać tempo rubato, które było jego naturalnym sposobem ekspresji. Nie sposób nie wspomnieć o doskonałym merytorycznym opracowaniu płyty.

To jest stara muzyka - mówi Marian Bujak - mój dziadek był z 1865 roku. Od dziadka Karola Piasty nauczył się grać 10-letni Marian. I podobnie jak dziadek oraz wuj był wybitnym muzykantem, o o wyjątkowych umiejętnościach oraz charyzmie. Grał z pamięci co najmniej 250 melodii, z czego 50 prezentujemy na płycie.Oprócz starych mazurów (jest ich 38), melodii dwuczęściowych, o proweniencji wokalnej znalazły się tu tańce o nowszym rodowodzie: pięć oberków, trzy polki, polka-mazur, polka-walec, marsz oraz tańce zabawy (foter, i mietlorz). Wszystkie melodie Marian Bujak wykonuje z właściwą sobie dokładnością, wdziękiem i całym wachlarzem zdobnictwa. Był jednym z najwybitniejszych skrzypków ludowych regionu radomskiego. Obdarzony niezwykłym talentem, pamięcią i muzykalnością, imponował precyzją, witalnością gry i szlachetnością stylu.

Marian Bujak (1920-2005) to postać niemal legendarna wśród skrzypków grających muzykę tradycyjną w centralnej Polsce. Urodzony w Koryciskach koło Radomia pod koniec życia mieszkał w Szydłowcu. Ale jego muzyka niemal nie zanotowała tej zmiany, tak głęboko była zanurzona jeszcze w XIX-wiecznej tradycji, którą przejął po dziadku – Karolu Piaście – zwanym Koniarkiem, urodzonym w 1865 roku. I z nim grał od dziesiątego roku życia, najpierw na bębenku, potem na skrzypcach. Odziedziczył nawet po dziadku skrzypce, na których jednak nie grał (bo miały struny jelitowe), wolał nowszy i lepszy instrument. Miałam okazję zetknąć się z Marianem Bujakiem pod koniec lat 80-tych, choć już w roku 1978 otrzymał swoją pierwszą Basztę jako solista na festiwalu kapel i śpiewaków ludowych w Kazimierzu. Moje pierwsze z nim spotkanie to rok 1985 (otrzymał Basztę w kategorii kapel), długa rozmowa dla radia i wiele, wiele nagrań. Potem było ich jeszcze więcej, bo grał zawsze chętnie, był świetnym gawędziarzem, obserwatorem zmian w muzyce ludowej. Płyta wydana przez wydawnictwo In Crudo w dziesięciolecie od jego śmierci jest prawdziwym hołdem dla tego niezwykłego muzyka, przekaziciela muzyki swojej ziemi, muzyki znanej i przechowywanej w jego rodzinie od pokoleń. I znakomicie oddaje nie tylko charakter muzyki, ale i osobowość człowieka.

Przy tworzeniu płyty pomagali członkowie rodziny skrzypka. Publikujemy 51 nagrań, biogram artysty w języku polskim i angielskim, rozmowę z nim, a także zdjęcia z archiwum rodzinnego oraz archiwum Centrum Kultury w Szydłowcu.
Wsparcia finansowego udzieliło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 
Nagrania zostały zrealizowane przez Remigiusza Mazura-Hanaja - 10 IV 1996, 16 V 1998, 13 VIII 2000 oraz w Domu Tańca w Warszawie - 30-31 (21 V 1998).

  1. Mazur od Miki z Posady i mazur rdzuchowiok (od Rdzuchowa)
  2. Mazur rdzuchowiok drugi
  3. Mazur korycok z Korycisk "A za lasem moje wołki za lasem..."
  4. Mazur owczarski "Gadzina"
  5. Mazur "Owczarek" na dwie pary
  6. Mazur "Chłop"
  7. Mazur "Chodziła po lesie, da szukała Witosa..." (jednym palcem na jednej strunie)
  8. Mazur "Chodziła po lesie, da szukała Witosa..."
  9. Polka "Bezrobocie"
  10. Mazur brząkany "Młynarz"
  11. Oberek "Solony" na okrężne
  12. Mazur ulubiony kawalera Adamka Kapusty vel "Opoczyński"
  13. Mazur "A uciekoj, bo cie gonie..."
  14. Mazur weselny "Muzykancie młody, trzeba ci wygody..."
  15. Mazur "Oj nie bede, nie bede tego żyta żena..."
  16. Mazur korycok "Ale u mojej Marcysi, a u mojej kochanej..."
  17. Mazur "Ojże ina, a bodaj cie jak to kaczor kaczke gniecie..."
  18. Mazur rekrucki "Wieniawa, Wieniawa jakże z tobą będzie..."
  19. Mazur "Zality, zality mego konia zjadły..."
  20. Marsz weselny "włoski" (od Andrzeja Piasty)
  21. Mazur drogowy "Oj, nie bój się dziewcyno jak cie będę bijał..."
  22. Mazur drogowy
  23. Mazur drogowy ulubiony dziadka
  24. Mazur weselny ulubiony Zimioty "Oj gęgały gąsecki, jak sie w góre biły..."
  25. Mazur drogowy
  26. Mazur weselny "Teściowo, teściowo kupcie sobie bycka..."
  27. Mazur weselny "Ciotko Banaszkowo dajcie nam kapusty..."
  28. Mazur weselny oczepinowy (do wstążki) "Kot kocicke pokalecył..."
  29. Mazur weselny oczepinowy "Obróć kożuch wełną..."
  30. Oberek z patefonu (usłyszany w Wistce w 1940 z patefonu)
  31. Polka "Żydóweczka"
  32. Mazury korycoki z przyśpiewkami
  33. Mazur weselny
  34. Mazur dawny "Jak jo byłem kawalerem..."
  35. Polka-mazur
  36. Polka-walec
  37. Foter
  38. Oberek radomski po dziadku
  39. Mazur od Kurzawy syna
  40. Mazur od Kurzawy-ojca z Pawłowa
  41. Mietlorz
  42. Mazur od Jaźwieca z Ossy
  43. Mazur od Miki z Posady
  44. Mazur z Ruskiego Brodu
  45. Mazur-zabawa "Żydek"
  46. Oberek Żydów z Przysuchy
  47. Mazur żydowski od kapeli braci Simsiów
  48. Polka "Pani majstrowa papierowe buty ma..."
  49. Oberek ze snu
  50. "Światła nie było..."
  51. Mazur-wędrowiec
skład:
Marian Bujak - gra na skrzypcach, mówi i przyśpiewuje
Janina Siwek, Janina Kornacka, Stanisław Kornacki z Korycisk - śpiewają
Kazimierz Siwak z Chustek - gra na harmonii trzyrzędowej, rozciąganej
Ryszard Bujak z Szydłowca, Jan Bujak z Korycisk oraz Remigiusz Mazur-Hanaj, Janusz Prusinowski, Piotr Zgorzelski - grają na bębenku
Katarzyna Andrzejowska-de Latour - gra na basach

Nagrania, redakcja, opracowanie i wybór nagrań – Remigiusz Mazur-Hanaj