|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2014 | |
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły MARIAN BUJAK Z SZYDŁOWCA PORTRET SKRZYPKA (RE) Wydawca: In Crudo / Fundacja Numinosum
Wznowienie płyty Mariana Bujaka z 2002 roku, w formie zmienionej i uzupełnionej o 52-stronicową książkę. Płyta zawiera 51 utworów nagrywanych przez Remigiusza Mazura-Hanaja przez wiele lat. To zapis kameralnych spotkań skrzypka i dokumentalisty, muzyki zarejestrowanej na zabawach, melodii granych solo i z towarzyszeniem innych instrumentalistów, starszych i z młodej, miejskiej generacji. Taki dźwiękowy portret najlepiej oddaje indywidualność skrzypka, który nie zamykał się tylko w swoim świecie, a muzyką chciał się dzielić. A miał czym, bo jego repertuar tańców, melodii weselnych, a zwłaszcza mazurków z przyśpiewkami i samych przyśpiewek wydaje się wręcz niewyczerpany! I mazurów, mazurków jest ich w albumie najwięcej , to właśnie one pozwalają rozpoznać styl Bujaka, sposób zdobienia, warianty, w których dawał upust swojej muzycznej fantazji, i podziwiać tempo rubato, które było jego naturalnym sposobem ekspresji. Nie sposób nie wspomnieć o doskonałym merytorycznym opracowaniu płyty.
To jest stara muzyka - mówi Marian Bujak - mój dziadek był z 1865 roku. Od dziadka Karola Piasty nauczył się grać 10-letni Marian. I podobnie jak dziadek oraz wuj był wybitnym muzykantem, o o wyjątkowych umiejętnościach oraz charyzmie. Grał z pamięci co najmniej 250 melodii, z czego 50 prezentujemy na płycie.Oprócz starych mazurów (jest ich 38), melodii dwuczęściowych, o proweniencji wokalnej znalazły się tu tańce o nowszym rodowodzie: pięć oberków, trzy polki, polka-mazur, polka-walec, marsz oraz tańce zabawy (foter, i mietlorz). Wszystkie melodie Marian Bujak wykonuje z właściwą sobie dokładnością, wdziękiem i całym wachlarzem zdobnictwa. Był jednym z najwybitniejszych skrzypków ludowych regionu radomskiego. Obdarzony niezwykłym talentem, pamięcią i muzykalnością, imponował precyzją, witalnością gry i szlachetnością stylu.
Marian Bujak (1920-2005) to postać niemal legendarna wśród skrzypków grających muzykę tradycyjną w centralnej Polsce. Urodzony w Koryciskach koło Radomia pod koniec życia mieszkał w Szydłowcu. Ale jego muzyka niemal nie zanotowała tej zmiany, tak głęboko była zanurzona jeszcze w XIX-wiecznej tradycji, którą przejął po dziadku – Karolu Piaście – zwanym Koniarkiem, urodzonym w 1865 roku. I z nim grał od dziesiątego roku życia, najpierw na bębenku, potem na skrzypcach. Odziedziczył nawet po dziadku skrzypce, na których jednak nie grał (bo miały struny jelitowe), wolał nowszy i lepszy instrument. Miałam okazję zetknąć się z Marianem Bujakiem pod koniec lat 80-tych, choć już w roku 1978 otrzymał swoją pierwszą Basztę jako solista na festiwalu kapel i śpiewaków ludowych w Kazimierzu. Moje pierwsze z nim spotkanie to rok 1985 (otrzymał Basztę w kategorii kapel), długa rozmowa dla radia i wiele, wiele nagrań. Potem było ich jeszcze więcej, bo grał zawsze chętnie, był świetnym gawędziarzem, obserwatorem zmian w muzyce ludowej. Płyta wydana przez wydawnictwo In Crudo w dziesięciolecie od jego śmierci jest prawdziwym hołdem dla tego niezwykłego muzyka, przekaziciela muzyki swojej ziemi, muzyki znanej i przechowywanej w jego rodzinie od pokoleń. I znakomicie oddaje nie tylko charakter muzyki, ale i osobowość człowieka.
Przy tworzeniu płyty pomagali członkowie rodziny skrzypka. Publikujemy 51 nagrań, biogram artysty w języku polskim i angielskim, rozmowę z nim, a także zdjęcia z archiwum rodzinnego oraz archiwum Centrum Kultury w Szydłowcu.
Wsparcia finansowego udzieliło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Nagrania zostały zrealizowane przez Remigiusza Mazura-Hanaja - 10 IV 1996, 16 V 1998, 13 VIII 2000 oraz w Domu Tańca w Warszawie - 30-31 (21 V 1998).

|
- Mazur od Miki z Posady i mazur rdzuchowiok (od Rdzuchowa)
- Mazur rdzuchowiok drugi
- Mazur korycok z Korycisk "A za lasem moje wołki za lasem..."
- Mazur owczarski "Gadzina"
- Mazur "Owczarek" na dwie pary
- Mazur "Chłop"
- Mazur "Chodziła po lesie, da szukała Witosa..." (jednym palcem na jednej strunie)
- Mazur "Chodziła po lesie, da szukała Witosa..."
- Polka "Bezrobocie"
- Mazur brząkany "Młynarz"
- Oberek "Solony" na okrężne
- Mazur ulubiony kawalera Adamka Kapusty vel "Opoczyński"
- Mazur "A uciekoj, bo cie gonie..."
- Mazur weselny "Muzykancie młody, trzeba ci wygody..."
- Mazur "Oj nie bede, nie bede tego żyta żena..."
- Mazur korycok "Ale u mojej Marcysi, a u mojej kochanej..."
- Mazur "Ojże ina, a bodaj cie jak to kaczor kaczke gniecie..."
- Mazur rekrucki "Wieniawa, Wieniawa jakże z tobą będzie..."
- Mazur "Zality, zality mego konia zjadły..."
- Marsz weselny "włoski" (od Andrzeja Piasty)
- Mazur drogowy "Oj, nie bój się dziewcyno jak cie będę bijał..."
- Mazur drogowy
- Mazur drogowy ulubiony dziadka
- Mazur weselny ulubiony Zimioty "Oj gęgały gąsecki, jak sie w góre biły..."
- Mazur drogowy
- Mazur weselny "Teściowo, teściowo kupcie sobie bycka..."
- Mazur weselny "Ciotko Banaszkowo dajcie nam kapusty..."
- Mazur weselny oczepinowy (do wstążki) "Kot kocicke pokalecył..."
- Mazur weselny oczepinowy "Obróć kożuch wełną..."
- Oberek z patefonu (usłyszany w Wistce w 1940 z patefonu)
- Polka "Żydóweczka"
- Mazury korycoki z przyśpiewkami
- Mazur weselny
- Mazur dawny "Jak jo byłem kawalerem..."
- Polka-mazur
- Polka-walec
- Foter
- Oberek radomski po dziadku
- Mazur od Kurzawy syna
- Mazur od Kurzawy-ojca z Pawłowa
- Mietlorz
- Mazur od Jaźwieca z Ossy
- Mazur od Miki z Posady
- Mazur z Ruskiego Brodu
- Mazur-zabawa "Żydek"
- Oberek Żydów z Przysuchy
- Mazur żydowski od kapeli braci Simsiów
- Polka "Pani majstrowa papierowe buty ma..."
- Oberek ze snu
- "Światła nie było..."
- Mazur-wędrowiec
| skład: Marian Bujak - gra na skrzypcach, mówi i przyśpiewuje
Janina Siwek, Janina Kornacka, Stanisław Kornacki z Korycisk - śpiewają
Kazimierz Siwak z Chustek - gra na harmonii trzyrzędowej, rozciąganej
Ryszard Bujak z Szydłowca, Jan Bujak z Korycisk oraz Remigiusz Mazur-Hanaj, Janusz Prusinowski, Piotr Zgorzelski - grają na bębenku
Katarzyna Andrzejowska-de Latour - gra na basach
Nagrania, redakcja, opracowanie i wybór nagrań – Remigiusz Mazur-Hanaj |
|
|
|