logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2022
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
regulamin
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2021  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

TONGA BOYS FEAT. DOCTOR KANUSKA GROUP
UMOYO WA MUTHEMPIRE (LIVE IN THE TEMPLE)

Wydawca: 1000HZ Records

  Płyta "Umoyo Wa Muthempire", to rejestracja  akustycznego występu zespołu Tonga Boys, który odbył się w 2019 roku w świątyni Doktor Kanuski Msowoyi, w przerwie odbywających się tam obrzędów kultu owładnięć vimbuza.

Tonga Boys pochodzą w Mzuzu w Malawi. To już ich czwarty album wydany nakładem polskiej oficyny 1000HZ Records prowadzonej przez Piotra Dang Cichockiego. Chłopaki z Malawi grają na instrumentach będącymi często przedmiotami codziennego użytku – plastikowe wiadra, łopaty, puszki wypełnione żwirem itd., zarówno łącząc ich brzmienia z elektroniką, jak i tradycyjną muzyką.
Na płycie "Umoyo Wa Muthempire" (Na żywo w Świątyni) został zarejestrowany koncert Tonga Boys zagrany w niewielkiej wsi w górach północnego Malawi. Muzycy piechotą dotarli do świątyni kultu vimbuza, by z lokalnymi bębniarzami wykonać dla wiejskiej publiczności własne i tradycyjne utwory. Występ miejskiego zespołu w żyjącej własnym rytmem wsi to jednorazowa, niespotykana w Malawi sytuacja. W realizacji nagrań pomogła również kapłanka kultu Kanuska Msowoyi (znana jako liderka Doctor Kanuska Group).

„Obyło się bez sceny, bez nagłośnienia, muzycy tańczyli w pyle, sytuacja raczej należała bardziej do świata lokalnej religii niż rynku muzycznego” – czytamy w opisie płyty. Od pierwszych sekund czuć autentyczność, surowość, wdzierający się w zakamarki ciała kurz, a przede wszystkim unikalną atmosferę przenikających się światów. Utwory wykonane w thempire (świątyni) odnosiły się do lokalnej muzyki vimbuza (m.in. niemal mistyczny "Njulileni", czyli "Matko, wskaż nam drogę", będący hołdem dla duchów vimbuza, którymi owładnięta jest dr Kanuska) i malipenga (przearanżowane pieśni rybaków z grupy Tonga Kadende/Somba).
Bardziej współczesne wątki muzyczne dostajemy dzięki świetnej dancehallowej kompozycji "CV" – totalnie gęsty trans obłędnych wokali i perkusyjnej hipnozy. Temperatura nie stygnie, a wręcz podsycają ją kolejne fascynujące fragmenty, m.in. "Kadende (Cassava) – Somba", "Sweet", elektronicznie przybrudzony "Kumaphiri Kulimoto" (Fire in the Mountain), pulsujący wewnętrzną brawurą "Fuwu Chikopa Pamusana" (Tortoise Has Mind in the Back) i finałowy "Maji Nimoyo" („Woda jest życiem”), czyli hymn na cześć wody pitnej. Rozwijający się i porywający trans z udziałem śpiewających dzieci – co nie jest częstym zjawiskiem – w rytm endemicznych konstrukcji rytmicznych Tonga Boys w splocie konstelacji afro-acid punkowego beatu.

  1. Zaninge kwa Yehova (Come to Us Lord)
  2. CV
  3. Tambala Walila (The Cry of The Cock) - Sewele Wane
  4. Kadende (Cassava) - Somba
  5. Sweet
  6. Ndijulereni Nthowa Mama (Mother, Show Me the Way)
  7. Boza Libaya (The Lie Leads to Death)
  8. Kumaphiri Kulimoto (Fire in the Mountain)
  9. Fuwu Chikopa Pamusana (Tortoise Has Mind in the Back) feat. Andy One
  10. Maji Ndimoyo (Water is Life)
skład:
Albert Manda, Guta Manda, Solomon Nikho, Mylius Minthalla, Peter „MadMax” Kaunda, Thomas Msowoya, Maclean Nyasulu, Raphael Banda - śpiew i instrumenty
Kanuska Msowoya i jej chór - śpiew, krzyki, klaskanie, taniec
Andy One - śpiew (9)
Piotr Dang Cichocki - nagranie, mix i produkcja