logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2022
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2021  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

KAPELA BRODÓW
KRAKOWIAKI

Wydawca: Fundacja Memo

  „Na płycie znajdą Państwo krakowiaki, które grano i nucono przy kołysce i pogrzebie. Krakowiak to nie tylko taniec. To przede wszystkim rytm. Rytm specyficznie polski, wyjątkowy. Znany na Litwie, w Rumunii, Estonii. „Koników siedem” się tu Państwo nie doszukacie. Będą wszystkie rodzaje muzyczne od ballady przez tańce po dziwne i ekscentryczne faktury muzyczne. Zapraszamy!” (Witek Broda)

Pomysłodawcą i inicjatorem projektu jest Witold Broda, który badając polską kulturę muzyczną ludową i tradycyjną zauważył potrzebę pochylenia się nad zagadnieniami związanymi z różnicami funkcjonowania w przestrzeni publicznej, mowie i wyobrażeniu potocznym, a także dyskursie akademickim zagadnień związanych z tańcami narodowymi. I tak od 2018 Fundacja Memo realizuje projekt poszerzania wiedzy teoretycznej i praktycznej z tego zakresu. W roku 2018 i 2019 realizowała projekty dotyczące poloneza: najpierw wydała publikację autorstwa Tomasza Nowaka „Polski, polonez, chodzony”, a rok później płytę CD Kapeli Brodów pod tym samym tytułem. W roku 2020 rozpoczęła prace nad krakowiakami, wydając publikację Tomasza Nowaka, podejmującą temat tego tańca narodowego. Teraz przyszedł czas na materiał dźwiękowy dotyczący krakowiaka.

Źródła krakowiaka całkowicie tkwią w kulturze chłopskiej. Taniec ten mozolnie dobijając się do świadomości narodowej od schyłku XVIII wieku nie tylko zyskał wyjątkową pozycję patriotycznej manifestacji polskości i znakomitej ścieżki edukacji ruchowej najmłodszych pokoleń, lecz również utorował drogę dla innych tańców ludowych, a przez to przyczynił się do demokratyzacji życia społecznego. Tańce wiejskie będące źródłem późniejszych krakowiaków swoim zasięgiem obejmowały historyczny obszar małopolski, chociaż charakterystyczne ugrupowania rytmiczne sięgają daleko na wschód. Pierwsze przekonywujące opisy tańców chłopskich z małopolski znajdujemy dopiero w pracach XIX-wiecznych badaczy kultury polskiej i zbieraczy polskiego folkloru. T. Nowak jest zdania, iż nie było jednej formy tańca z okolic Krakowa, którą moglibyśmy nazwać wspólną nazwą. Potwierdza to też Kolberg stosując różne nazwy na te tańce, m. in. suwany, zachodny, z góry, góral, hosiany, liska, cichy i in. Z kolei późniejszy taniec narodowy określany jako krakowiak, to nic innego, niż zlepek różnych przejawów tańca z okolic Krakowa do muzyki o zbliżonym charakterze. Geneza i historia omawianego tańca jest niezwykle bogata, interesująca i ... mało znana.

  1. Krakowiak Kołkowskiego – zapisany w Sędziszowie od Władysława Kołkowskiego (ur. 1919). Ze zbiorów archiwum IS PAN w Wa-wie
  2. A we wielgo niedziele poszła panna po ziele– ballada od Sokołowa Małopolskiego w rytmie krakowiaka. Ze zbiorów Bartosza Gałązki
  3. Krakowiak Czyżyckiego – zapisany od Stanisława Czyżyckiego (ur. 1904) ze wsi Wojakowa. Ze zbiorów archiwum IS PAN w Wa-wie
  4. Krakowiak łajdak – zapisany od Wincentego Zarębskiego (ur. 1910) i jego kapeli w okolicach Opatowa. Ze zbiorów archiwum IS PAN w Wa-wie
  5. Pierwszy krakowiak Harcusia – zapisany od Juliana Harcusia (ur. 1895) we wsi Iwkowa. Ze zbiorów archiwum ISPAN w Wa-wie
  6. Walek sprawił tłuste raki – pastorałka klasztorna od Kozodrza w rytmie krakowiaka. Ze zbiorów Bartosza Gałązki
  7. Krakowiak światowy – zapisany w Sędziszowie od Władysława Kołkowskiego (ur. 1919). Ze zbiorów archiwum IS PAN w Wa-wie
  8. Miałam Ci ja w sercu Jezusa – pieśń religijna wariant od Frysztak
  9. Krakowiak Wiśniewskiego – zapisany najprawdopodobniej od Józefa Wiśniewskiego (ur. 1899) ze wsi Słona. Ze zbiorów archiwum IS PAN w Wa-wie
  10. Krakowiak z Mazowsza – z tomu „Mazowsze” Dzieł Wszystkich Oskara Kolberga
  11. Pomału Józefie, pomaluśku, proszę…” – pastorałka w rytmie krakowiaka, melodia klasztorna spod Kolbuszowej. Ze zbiorów Bartosza Gałązki
  12. Krakowiak od Sędziszowa – zapisany od Władysława Kołkowskiego (ur. 1919). Ze zbiorów archiwum IS PAN w Wa-wie
  13. Krakowiak na okrężne – z Tomu „Krakowskie” Dzieł Wszystkich Oskara Kolberga
  14. Krakowiak Kuropatwy – zapisany od Władysława Kuropatwy (ur. 1924) we wsi Jastrzębia. Ze zbiorów archiwum IS PAN w Wa-wie
  15. Calenda z tabulatury organowej Jana z Lublina
  16. Krakowiak gibnięty – zapisany w Bruśniku od Stanisława Wojtasa (ur. 1889). Ze zbiorów archiwum ISPAN w Wa-wie
  17. Drugi krakowiak Harcusia – zapisany od Juliana Harcusia (ur. 1895) we wsi Iwkowa. Ze zbiorów archiwum IS PAN w Wa-wie
  18. Krakowiak suwany – zapisany w Sędziszowie od Władysława Kołkowskiego (ur. 1919). Ze zbiorów archiwum IS PAN w Wa-wie
  19. Czemu mię tak prędko bierzesz z tego świata – krakowiak pogrzebowy z Gnojnicy. Ze zbiorów Bartosza Gałązki
  20. Hej! Służyła u pana… – pieśń w rytmie krakowiaka z okolic Krosna. Ze zbiorów Bartosza Gałązki
  21. Kołysanka – krakowiak z Mazowsza
  22. Krakowiak – utwór na fortepian Zygmunta Nosowskiego
skład:
Witold Broda - skrzypce (7, 10, 12, 13, 16, 21), skrzypce sekund (1, 4, 6, 9, 18),  drumla (2), lira korbowa (11)
Mirosław Feldgebel - regał (15), fortepian (22)
Maciej Filipczuk - skrzypce (1, 3, 4, 6, 7, 12, 16, 18, 19), skrzypce sekund (7, 9, 10, 13)
Paweł Iwaszkiewicz - gaita (1, 5, 9), dulcian (14), kozioł wielki (17, 19), fujarka (10)
Katarzyna Kapela - śpiew (2, 6, 8, 11, 19, 20), skrzypce (1, 3, 4, 7, 18), skrzypce sekund (9, 10, 12, 13)
Jakub Mielcarek - kontrabas (1, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 18)