logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2019
główna
o gęślach
GŁOSOWANIE
zasady głosowania
regulamin
wspierają nas
nagrody
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
2017  
  2016
2015  
  2014
2013  
  2012
2011  
  2010
2009  
  2008
2007  
  2006
2005  
  2004
2003  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  folkowa płyta roku 2018  
Jesteś: główna / głosowanie / szczegóły

DO DNA

  Pieśń zawsze wynikała z głębokiej potrzeby odnalezienia źródła mocy i tajemnicy. Wydaje się jednak, że we współczesnym świecie pieśń spoczywa w jakimś utajeniu, że jest ukryta na głębokim dnie życia – w zapomnieniu.

Chcemy sprawdzić, czy rzeczywiście zatarła się potrzeba śpiewu i potrzeba pieśni. Czy dziś jeszcze mamy pierwotną siłę powrotu do źródeł, z których wyłania się głos? Próbujemy dotrzeć do przestrzeni, z których wydobywają się pieśni. Poza chaosem małoznaczących, ale i pustych, a często agresywnych brzmień codzienności, w której żyjemy, pragniemy odnaleźć prawdziwe głosy i tony istnienia. Chcemy poprzez śpiew dowiedzieć się, czy możliwa jest jeszcze podróż do głęboko ukrytego archaicznego świata.

Do źródeł, które wysychają cicho.
Nadając naszemu spektaklowi tytuł DO DNA określiliśmy przestrzeń odnajdywania brzmień i rytmów, ku którym zmierzamy. Wydobywamy je z polskich pieśni ludowych, pieśni pierwotnych. U ich podstawy są zróżnicowane fonemy archaicznych głosek, pradawne tony i melodie. Tworzą one muzykę emocji wyrażanych w sytuacjach granicznych: śmierci, narodzin, zaślubin i rozstań, a także w stanach erotycznego pożądania i lęku przez wojną i zagładą. Brzmienia graniczne przenikają przez wszystkie żywioły: wodę, ogień, powietrze i ziemię. Wyraża je instrument ciała.

Aby wydobyć głos pierwotności trzeba iść w kierunku dna. Przywołać pozornie proste układy rytmiczne i melodyczne, które odkryli Chopin i Szymanowski. Odsłaniać archaiczne tony i dźwięki dochodząc do źródeł śpiewu, jak Lutosławski, Karłowicz, Górecki. Słuchać, ile w pieśni ludowej jest pierwotnego, wspólnego nam bólu i lęku, ile siły przyciągania i odtrącania, miłości i nienawiści, ile magii, ile przestrogi, ile rozpaczy i radości.

Odnaleźć w pieśni kod DNA. Do tego kodu wędrujemy.

W pierwotnym pejzażu akustycznym odkrywamy rytuały dźwięków. Ich utrwalone ślady znajdujemy w pieśniach nocy, poranka, południa, zachodu i wieczora. Autentyczność odnalezionych dawnych pieśni – wybranych z tomów dzieła Oskara Kolberga, ze zbiorów pieśni zapisanych przez księdza Władysława Skierkowskiego i wielu innych oraz zanotowanych przez nas podczas etnograficznych wędrówek – przejawia się w tematach, przez które archaiczne dźwięki są przez nas przeprowadzane. Tematy te układają się w części widowiska i są skupione wokół zasiewu i zbiorów, wesela i wojny, narodzin i śmierci, biedy i doli człowieka, a także – ofiary.

Nie śpiewamy jednak opowieści.
Śpiewamy ślady pozostawione na dnie istnienia.

Włodzimierz Szturc

  1. Bida
  2. Oj w lecie w lecie
  3. Ej, jegody, jegodziny
  4. Uoj Lila gąski na gałązki / Oj coś mi miluśka, miluśka
  5. A widzisz ty dziewczę kościół murowany
  6. Widziałeś kochanku
  7. Oj do dom chłopcy do dom
  8. Aj, cięsko to cięsko sercoju mojemu
  9. Oj ganili mi ludzie / Z tamtej strony jeziora
  10. Będziesz płakała dziewczyno
  11. A u jawora
  12. Po cóżeście kawalerzy przyśli
  13. Kto sie zani / Co ja tobie obiecała
  14. Siadaj nie gadaj moje kochanie
  15. Panie muzykancie prosim zagrać walca
  16. Starszy drużba weź kosiora
  17. Oj wyciął konik wyciął
  18. Da z czego wianek masz, dziewulo?
  19. Stanę ja sie stanę malutką rybicką
  20. Mój wianecku
  21. Moje druhenki kochane czy to tak będzie
  22. Wsystkie druchanki w zionecku / Bóg wam zapłac i za to / Kary koniu kary
  23. Kare konie
  24. Kole Katwi miasta
  25. Dolino
  26. Oto jak rychło
  27. Będzie wojna będzie / Wyrzadzała matka syna
  28. Jedzie Jaś / Oj Boże mój Boże / Kołysanka
  29. Piosenka finałowa
skład:
Dominika Guzek – śpiew, kocioł
Agnieszka Kościelniak – śpiew, piszczałka
Weronika Kowalska – śpiew, tankdrum, skrzypce
Łukasz Szczepanowski – śpiew, djembe, kocioł, darabuka, cajon, shaker
Jan Marczewski – śpiew, cajon, bęben obręczowy, djembe
Dawid Sulej Rudnicki – basy, fortepian, ksylofon drewniany, basy