logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2021
główna
o gęślach
GŁOSOWANIE
zasady głosowania
regulamin
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2020  
Jesteś: główna / głosowanie / szczegóły

MUZYKA SPOD RADOMIA
Wydawca: Fundacja Muzyka Zakorzeniona

  Składanka "Muzyka spod Radomia". Motywem przewodnim płyty jest muzyka radomska i różne jej odsłony, ale jest też drugi motyw. To młodość. Stad grają tam kapele rodzinne albo kapele mistrzów z uczniami i lokalni młodzi muzykanci, a także ci z innych miast, zafascynowani muzyką radomską

"Radomskie to jeden z najbardziej żywych muzycznie regionów etnograficznych w Polsce. Ojcem chrzestnym renesansu tamtejszych tradycji muzycznych oraz wzrostu zainteresowania nimi w kontekście ogólnopolskim i regionalnym został prof. Andrzej Bieńkowski, który od lat 80. XX w. niestrudzenie je dokumentuje i popularyzuje. Młodzi ludzie z całej Polski, poruszeni jego filmami i opowieściami, od trzech dziesięcioleci pielgrzymują do zamieszkałych w podradomskich wsiach skrzypków, harmonistów i śpiewaczek. Te międzypokoleniowe i międzyregionalne spotkania na powrót ubierają lokalne tradycje muzyczne w żywy i naturalny kontekst – tańca, gromadnego śpiewu i przede wszystkim spotkania wiejskiej wspólnoty.
Po latach muzycznego postu na parkiety wiejskich remiz w okolicach Przysuchy, Potworowa, Przytyka i Iłży ponownie wkroczyły oberki, mazury i polki, a moda na zabawy przy wiejskiej muzyce zaczęła rozlewać się na całą Polskę. Dziś melodie spod Radomia są znane i grane nawet w dużych miastach – zarówno przez zapraszanych na miejskie zabawy wiejskich muzykantów, jak i ich uczniów oraz naśladowców.
Ta płyta jest jak zdjęcie. Krótka chwila utrwalona na nagraniach. Nie ukazuje pełnego krajobrazu muzycznego tworzonego dziś przez osoby grające muzykę tradycyjną zaczerpniętą z podradomskich wsi, a stanowi jedynie jego wycinek – pulsującą życiem i zadziwiającą różnorodnością eklektyczną mozaikę kilku muzycznych światów, które warto poznać."
(Muzyka Zakorzeniona)

  1. Kuba Zimończyk - dwa obery od Piotra Gacy
  2. kapela Jana Adamczyka - mazur "Za stodołą, za węgłem"
  3. kapela Jana Adamczyka - mazur "Chodziła Kasia po ogień"
  4. kapela Jana Adamczyka - mazur
  5. kapela Jana Adamczyka - mazur "Oj, gdzie pójdę, gdzie pójdę"
  6. Mariza Nawrocka / Mateusz Niwiński - mazury z przyśpiewkami
  7. kapela Niwińskich - polka żydowska od Piotra Gacy
  8. kapela Niwińskich - wiązanka melodii od Piotra Gacy
  9. kapela Kwapińskich - oberek "Witam ja Was wszyściuchnych"
  10. kapela Kwapińskich - polka "Na tatarczysku"
  11. kapela Kwapińskich - oberek "Tadra, moja tadra"
  12. kapela Kwapińskich - oberek "Grubego"
  13. kapela Metysława - ober ciągły od Jana Gacy
  14. kapela Wiesławy Gromadzkiej - ober ciągły "Jakbym się opiła"
  15. kapela Wiesławy Gromadzkiej - fokstrot "Chłopoki, chłopoki"
  16. kapela Wiesławy Gromadzkiej - ober ciągły "Kare kunie, kare"
  17. Antek Hasso-Agopsowicz / Martyna Róża Grabowska - dwa rdzuchowiaki od Jana Gacy
  18. Martyna Róża Grabowska / Antek Hasso-Agopsowicz - mazurek po nieboszczyku Tomciu
  19. Mateusz Pytkowski / Stanisław Bielawski - ober ciągły
  20. Witold Roy Zalewski - Na zielonej murawce
  21. Witold Roy Zalewski / Dominika Oczepa - Pisali chłopcy do Rzymu
  22. Patryk Walczak - półpolka/monopolka
  23. Paula Kinaszewska / Bartłomiej Woźniak - mazur "Kiecocha"
  24. Paula Kinaszewska / Bartłomiej Woźniak - techniczny ober od Władysława Kosylaka
  25. kapela Ulewińskich - chłop od Edwarda Dziarmagi
  26. kapela Ulewińskich - polka "Na piecu siedziała"
  27. kapela Ulewińskich - oberek "Oj, szalał konik, szalał"
  28. kapela Bursów - mazurko-polka
  29. kapela Bursów - oberko-mazurek
  30. Mateusz Kowalski - oberki śpiewane po Janie Gacy
skład:
Kuba Zimończyk – harmonia trzyrzędowa 120-basowa

Kapela Jana Adamczyka w składzie:
Kacper Ciaś – harmonia pedałowa 24-basowa
Jan Adamczyk – skrzypce, śpiew
Katarzyna Zedel – bęben obręczowy

Mariza Nawrocka/Mateusz Niwiński:
Mariza Nawrocka – śpiew
Mateusz Niwiński – skrzypce

Kapela Niwińskich w składzie:
Mateusz Niwiński – skrzypce
Agnieszka Niwińska – bęben obręczowy
Jan Tarkowski – basetla

Kapela Kwapińskich w składzie:
Zdzisław Kwapiński – saksofon, skrzypce, śpiew
Michał Kwapiński – akordeon
Mirosław Kwapiński – baraban

Kapela Metysława w składzie:
Jakub Szwachla – skrzypce
Anna Blachowska – basy
Beata Smolik – baraban

Kapela Wiesławy Gromadzkiej w składzie:
Wiesława Gromadzka – harmonia pedałowa, śpiew
Monika Maciejczak – skrzypce
Mateusz Berliński – bęben obręczowy

Martyna Róża Grabowska/Antek Hasso-Agopsowicz:
Martyna Grabowska – skrzypce, bęben obręczowy
Antoni Hasso-Agopsowicz – skrzypce, bęben obręczowy, śpiew

Mateusz Pytkowski/Stanisław Bielawski:
Mateusz Pytkowski – harmonia trzyrzędowa 120-basowa
Stanisław Bielawski – bęben obręczowy

Witold Roy Zalewski – śpiew, akordeon

Witold Roy Zalewski/Dominika Oczepa:
Witold Roy Zalewski – śpiew, akordeon
Dominika Oczepa – bęben obręczowy

Patryk Walczak – akordeon

Paula Kinaszewska/Bartosz Woźniak:
Paula Kinaszewska - skrzypce
Bartłomiej Woźniak – bęben obręczowy, śpiew

Kapela Ulewińskich w składzie:
Maciej Ulewiński – akordeon
Marysia Ulewińska – baraban

Kapela Bursów w składzie:
Bartłomiej Bursa – skrzypce
Cezary Bursa – bęben obręczowy
Wioletta Fijalkowska – wiolonczela

Mateusz Kowalski – skrzypce, śpiew

koncepcja i przygotowanie płyty:
Piotr Baczewski/Jan Wroński/Monika Gigier/Bartosz Suchy