logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2009
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2023  
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2008  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

WAŁASI I LASONIE
MIKOŁAJE - KOLĘDY I PASTORAŁKI

Wydawca: Oficyna Wydawnicza Akant

  W 2005 roku ze wspólnego muzykowania powstała grupa Wałasi i Lasonie, w której siły połączyli muzycy klasyczni: bracia Krzysztof i Stanisław Lasoniowie, oraz członkowie ludowej kapeli Wałasi z Beskidu Śląskiego.
W niedzielę 28 grudnia 2008 r. w Sanktuarium Matki Bożej Kazimierzowskiej w Rajczy odbył się koncert kolęd i pastorałek w wykonaniu Kapeli Wałasi i braci Lasoniów. Przy okazji koncertu odbyła się promocja najnowszej płyty CD kolęd i pastorałek kapeli Wałasi i Lasonie, nagranej właśnie w tymże Sanktuarium.
Kolędy i pastorałki są jedynym z największych skarbów polskiej tradycji ludowej. Wpisują się one idealnie w formułę naszego zespołu, łącząc wyrafinowanie sztuki klasycznej z bezpośrednią czułością ludowego przekazu, niczym spotkanie pasterzy z Mędrcami ze Wschodu u Stóp Najwyższego. W kolędach odnajdujemy echa z każdej z muzycznych epok. Jest w nich dostojeństwo i powaga, radość i humor. Skierowany ku stajence śpiew ubogich pastuszków zawsze wzruszał i rozgrzewał serca. Posłuchajmy, jak śpiewają Panu ci, którzy sami w życiu pasali owce...

Projekt Wałasi i Lasonie powstał jako efekt spotkania między muzykami klasycznymi i ludowymi. To ponowne spotkanie dwóch rodzajów muzykowania, które zawsze siebie poszukiwały. A przecież najwięksi zawsze wracali do korzeni. Bach pisał gawoty, gigi i bourrées, Chopin mazurki i pólonezy, Wieniawski kujawiaki i oberki a Szymanowski stworzył balet „Harnasie". Wszyscy oni spotykali się z muzykami ludowymi i spędzali długie wieczory przy wspólnym muzykowaniu. Z drugiej strony barokowa maniera wykonawcza przypominała sposób wydobycia dźwięku dzisiejszych górali. Dlatego kiedy grają oni muzykę baroku jest w tym jakaś prawda. A gdy muzycy klasyczni ćwiczą tańce ludowe Wieniawskiego, najlepszym natchnieniem jest muzyka gajd. Dzisiaj świat chce posegregować dźwiękowe światy jednych i drugich w odrębne kategorie. Postrzega muzykę poważną w sztywnym kołnierzyku, precyzyjną i niedostępną w swym wyrafinowaniu. Zaś ludowości zabrania świeżości i poszukiwań, które zawsze były jej istotą tylko dlatego, aby utrzymać czystość stylu. Jedno i drugie hamuje prawdziwy rozwój i tłumi to, co od pradziejów było istotą jakiejkolwiek sztuki potrzebę leczenia serc.

  1. Gajdosz
  2. Dej Pón Bóg
  3. Przybieżeli do Betlejem
  4. Oj, Maluśki
  5. Tryumfy
  6. Szczyńści, zdrowi
  7. Duch
  8. Mizerna, cicha
  9. Anioł się zwiastuje
  10. W lesie, w lesie sosna rośnie
  11. Lulajże Jezuniu
  12. Śliczna Panienka
  13. Rubinek
  14. Wieńszujemy Wom
skład:
Zbigniew Wałach - skrzypce
Jan Kaczmarzyk - altówka
Robert Waszut - kontrabas
Krzysztof Lasoń - skrzypce
Stanisław Lasoń - wiolonczela