logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2011
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2010  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

AMALIA. KRÓLOWA FADO (OST)
Wydawca: Iberia Records

  "AMALIA KRÓLOWA FADO", to ścieżka dźwiękowa filmu portugalskiego reżysera Carlosa Coelho da Silvy, będącego biografią najsłynniejszej piosenkarki Fado - Amalli Rodrigues. Obraz pełen długich ciepłych ujęć Lizbony, ukazujący życie Amalii od jej wczesnego dzieciństwa, nie jest pozbawiony wartkiej fabuły i dramatu.

Film "Amália. Królowa fado" to poruszająca historia życia Amálii da Piedade Rodrigues - jednej z największych indywidualności muzycznych wszechczasów. Dzięki swemu talentowi i charyzmie Amalia rozsławiła fado na całym świecie. Porównywano ją do Edith Piaf i Billy Holiday. Jej niezwykły magnetyzm i naturalny czar z jednakową siłą zachwycały na światowych scenach.

Choć film jest biografią sięgającą samych początków kariery Amalii Rodrigues to muzyka w nim zaprezentowana pochodzi głównie z jej najlepszego okresu, to jest z lat 1952 -1972. Na szczególną uwagę zasługują piosenki "Amalia", "Fado Do Ciume", "Barco Negro", czy "Cheira Bem Cheira A Lisboa". Wielką niespodzianką jest też piosenka "En Aranjuez Con Tu Amor" - oparta na najsłynniejszym hiszpańskim temacie muzyki klasycznej - kompozycji Joaquina Rodrigo. Rozgrywający się na ekranie dramat, jakiemu towarzyszy ten utwór, jest odważną, ale i bardzo udaną interpretacją rzucającą nowe światło na "Concierto de Aranjuez".

Słuchając muzyki z tej płyty trudno uwolnić się od wspomnień długich, sugestywnych sekwencji dzieła Da Silvy. Oprócz walorów stricte filmowych, czy piosenek w wykonaniu samej Amalii Rodrigues (zwykle zbudowanych w oparciu o towarzyszenie gitar) przyczynia się do tego obudowanie niektórych z nich w partie instrumentów dętych lub smyczkowych.
Dodatkowym atutem soundtracku są trzy kompozycje Nuno Malo w monumentalnych wykonaniach Orkiestry Symfonicznej Radia Budapeszt.

  1. Gaivota
  2. Quando eu era pequenina
  3. Sabe-se la
  4. Abertura (orquestral)
  5. Fado do ciume
  6. Foi deus
  7. Amalia
  8. Uma casa Portuguesa
  9. Lisboa nao sejas francesa
  10. Barco negro
  11. En Aranjuez con tu amor
  12. Yoshabel (orquestral)
  13. Estranha forma de vida
  14. Povo que lavas no rio
  15. Amalia e Alain (orquestral)
  16. Abandono
  17. Medo
  18. The Nearness Of You
  19. Vou dar de beber a dor
  20. Cheira bem cheira a Lisboa
  21. Final (orquestral)
  22. Com que voz