logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2024
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
regulamin
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2023  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

BASTARDA / ALEKSIĆ / PODRUMAC
LILITH ABI

Wydawca: Audio Cave

  Na płycie "Lilith Abi" trio Bastarda łączy siły z serbskimi artystkami i wspólnie przyglądają się kołysankom – ich rytualnej roli, zaskakującym tekstom i psychologicznym skutkom ich śpiewania. Dla obu stron.

"Bastarda zaprosiła do współpracy serbskie artystki: skrzypaczkę Katarinę Aleksić oraz wokalistkę Branislavę Podrumac, by zrealizować „kołysankową” sesję „Lilith Abi”. W brzmieniu i nastrojach jawi się nie tylko klezmerski zaśpiew trio ale także subtelne bogactwo – jak określają ideę albumu sami muzycy – „starych pieśni, które śpiewała mi mama”. Muzyka inspirowana jest głębokim, mistyczno-symbolicznym wymiarem kołysanek. Bazując na prostych, tradycyjnych melodiach z różnych stron świata, artyści snują opowieść o uniwersalnych emocjach ukrytych w tekstach piosenek śpiewanych na dobranoc. Jest i sefardyjska „Absence”, ukraińska „Cold Winds”, ormiańska „Despair”, polska „Progenitor”, serbska „Hope”, ale także aztecka „Love”, japońska „Hate” i kanaryjska „Death”. (Dionizy Piątkowski, jazz.pl)

"W słowach starych pieśni, które śpiewała mi mama, żyją wszyscy ci, którzy śpiewali je wcześniej.
Pomysł na album "Lilith Abi" narodził się jako owoc moich zainteresowań najstarszymi formami muzyki i ich niezwykłą siłą ekspresji, a także fascynacją transem, który w rytuałach wielu dawnych kultur wywoływany był poprzez muzykę. Owe zainteresowania, w połączeniu z osobistym doświadczeniem bycia matką po raz pierwszy, zmaganiem się z moim własnym "rytuałem przejścia" oraz dojrzewaniem do nowej roli, zaprowadziły mnie do fascynującego świata kołysanek. Śpiewanie płaczącemu dziecku zaczęło z czasem przynosić pocieszenie i siłę mnie samej, powtarzalność tego procesu, w połączeniu ze zmęczeniem, często wprowadzały mnie w stan pewnego rodzaju transu. (...)
Myśląc o tradycyjnych kołysankach bardzo często posługujemy się kluczem geograficzno-kulturowym, uznając ten aspekt za najważniejszy. Tymczasem kołysanka – forma niezwykle uniwersalna, a jakże osobista zarazem, wykracza daleko poza ramy geograficzne. Stanowiąc naturalny, pierwotny wręcz kanał pierwszej komunikacji pomiędzy noworodkiem i rodzicem, dotyka ona zarazem silnych emocji, wyrażonych zarówno w słowach, jak i warstwie muzycznej. Tak oto dochodzimy do sedna koncepcji naszego albumu. Zbierając materiały i wyszukując kołysanki z całego świata, dokonałam kilku fascynujących obserwacji. Okazuje się bowiem, że te z pozoru niewinne pieśni nie zawsze da się sprowadzić do przekazu „śpij spokojnie, słodkie dziecko, kocham cię i rośnij pięknie”. W kołysankach odnaleźć można niezwykle bogatą paletę różnorakich emocji, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Traktują one o miłości, zazdrości, samotności, złości, nadziei, pocieszeniu, rozstaniu, a nawet śmierci – niezależnie od miejsca na Ziemi. I właśnie tym kluczem – poprzez emocje, które wyrażają, zostały one opowiedziane na niniejszej płycie."
(Katarina Aleksić)

  1. Absence
  2. Alone
  3. Cold Winds
  4. Love
  5. Hate
  6. Death
  7. Despair
  8. Progenitor
  9. Hope
skład:
Katarina Aleksić - skrzypce, bęben basowy, wokal
Branislava Podrumac - wokal
Paweł Szamburski - klarnet
Tomasz Pokrzywiński - wiolonczela
Michał Górczyński - klarnet kontrabasowy