|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2021 | |
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły DUCHNOWSKI / RADICAL POLISH ANSAMBL DEVIL’S FIDDLE Wydawca: Bôłt Records / Unzipped Fly Records
Od przedwojennych obrzędów, przez kaszubskie rytuały, elektronikę aż po UFO. Radical Polish Ansambl i Cezary Duchnowski odczarowują wizerunek diabelskich skrzypiec z Kaszub. W poświęconej im operze, coś dla siebie znajdą miłośnicy tego regionu, fani muzyki komputerowej, awangardy i science-fiction.
"Diabelskie skrzypce" ("Devil's Fiddle: L'opera del villaggio"), to inscenizowany koncert poświęcony postaci wiejskiego muzykanta. Mylą się ci, którzy twierdzą, że wielcy skrzypkowie przeszłości po prostu grali do tańca. Pełnili oni raczej rolę przewodnika po meandrach obrzędu, mediowali między światem realnym a światem duchowym, narażając się często na negatywny wpływ rzeczywistości demonicznej. Nie bez powodu w wiejskich przekazach bardzo często pojawiają się opowieści o skrzypkach dysponujących mocą nadprzyrodzoną. Wciąż żywe są historie o hodowaniu przez muzykanta własnego inkuba, posiadaniu magicznych przedmiotów, o umiejętności zrywania strun skrzypkowi z innej kapeli czy zmuszania skrzypiec by same zagrały.
O wciąż żywej transgresywnej mocy wiejskich skrzypiec i tradycyjnego muzykowania przekonuje konsekwentnie zespół Radical Polish Ansambl, który debiutował na Festiwalu KODY w 2018 roku. Tym razem apologeci Radykalnej Kultury Polskiej zaprosili do współpracy wybitnego polskiego kompozytora muzyki elektroakustycznej Cezarego Duchnowskiego, wirtuoza awangardowej wiolonczeli Mikołaja Pałosza oraz wszechstronną wokalistkę Maniuchę Bikont.
Artyści sięgnęli po autentyczne wiejskie melodie mazurkowe, oraz po szczególny instrument – diabelskie skrzypce Lejaren Hillera. Amerykański pionier muzyki komputerowej, goszcząc w Polsce w latach 70., wykorzystał tradycyjny instrument obrzędowy znany na Kaszubach oraz Kurpiach i rozbudował go do formy zaawansowanego instrumentu wirtuozowskiego. Rekonstrukcja diabelskich skrzypiec Lejarena Hillera, w połączeniu z alchemicznym warsztatem dźwiękowym Cezarego Duchnowskiego, przeniesienie publiczność KODÓW w mityczną epokę skrzypków-szamanów.
|
- Tartini
- Incantations
- Incantations
- Incantations
- Interlude I
- The invisible hand of the market
- The invisible hand of the market
- The invisible hand of the market
- Interlude II
- A village jamming session
- A village jamming session
- Interlude III
- The lupine mazurka
- Interlude IV
- Maziarnia VFD
- Bilocation
- Emilcin 1978
| skład: Maniucha Bikont - Energumenus, vocal, tuba
Mikołaj Pałosz - young violinist / shepherd, devil’s violin
Piotr Gwadera - Witos, percussion
Michał Brzozowy - Wolski
Cezary Duchnowski - electronic layer
Radical Polish Ansambl w składzie:
Maciej Filipczuk - violin, music director
Emilia Bolibrzuch - violin
Łucja Siedlik - violin
Maria Stępień - violin
Mateusz Kowalski - violin
Marcin Lorenc - violin
Piotr Gwadera - percussion instruments (jazz)
Michał Brzozowy - whisperer
Cezary Duchnowski, Maciej Filipczuk - muzyka
Michał Brzozowy, Maciej Filipczuk - libretto |
|
|
|