logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2022
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2021  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

DUCHNOWSKI / RADICAL POLISH ANSAMBL
DEVIL’S FIDDLE

Wydawca: Bôłt Records / Unzipped Fly Records

  Od przedwojennych obrzędów, przez kaszubskie rytuały, elektronikę aż po UFO. Radical Polish Ansambl i Cezary Duchnowski odczarowują wizerunek diabelskich skrzypiec z Kaszub. W poświęconej im operze, coś dla siebie znajdą miłośnicy tego regionu, fani muzyki komputerowej, awangardy i science-fiction.

"Diabelskie skrzypce" ("Devil's Fiddle: L'opera del villaggio"), to inscenizowany koncert poświęcony postaci wiejskiego muzykanta. Mylą się ci, którzy twierdzą, że wielcy skrzypkowie przeszłości po prostu grali do tańca. Pełnili oni raczej rolę przewodnika po meandrach obrzędu, mediowali między światem realnym a światem duchowym, narażając się często na negatywny wpływ rzeczywistości demonicznej. Nie bez powodu w wiejskich przekazach bardzo często pojawiają się opowieści o skrzypkach dysponujących mocą nadprzyrodzoną. Wciąż żywe są historie o hodowaniu przez muzykanta własnego inkuba, posiadaniu magicznych przedmiotów, o umiejętności zrywania strun skrzypkowi z innej kapeli czy zmuszania skrzypiec by same zagrały.

O wciąż żywej transgresywnej mocy wiejskich skrzypiec i tradycyjnego muzykowania przekonuje konsekwentnie zespół Radical Polish Ansambl, który debiutował na Festiwalu KODY w 2018 roku. Tym razem apologeci Radykalnej Kultury Polskiej zaprosili do współpracy wybitnego polskiego kompozytora muzyki elektroakustycznej Cezarego Duchnowskiego, wirtuoza awangardowej wiolonczeli Mikołaja Pałosza oraz wszechstronną wokalistkę Maniuchę Bikont.
Artyści sięgnęli po autentyczne wiejskie melodie mazurkowe, oraz po szczególny instrument – diabelskie skrzypce Lejaren Hillera. Amerykański pionier muzyki komputerowej, goszcząc w Polsce w latach 70., wykorzystał tradycyjny instrument obrzędowy znany na Kaszubach oraz Kurpiach i rozbudował go do formy zaawansowanego instrumentu wirtuozowskiego. Rekonstrukcja diabelskich skrzypiec Lejarena Hillera, w połączeniu z alchemicznym warsztatem dźwiękowym Cezarego Duchnowskiego, przeniesienie publiczność KODÓW w mityczną epokę skrzypków-szamanów.

  1. Tartini
  2. Incantations
  3. Incantations
  4. Incantations
  5. Interlude I
  6. The invisible hand of the market
  7. The invisible hand of the market
  8. The invisible hand of the market
  9. Interlude II
  10. A village jamming session
  11. A village jamming session
  12. Interlude III
  13. The lupine mazurka
  14. Interlude IV
  15. Maziarnia VFD
  16. Bilocation
  17. Emilcin 1978
skład:
Maniucha Bikont - Energumenus, vocal, tuba
Mikołaj Pałosz - young violinist / shepherd, devil’s violin
Piotr Gwadera - Witos, percussion
Michał Brzozowy - Wolski
Cezary Duchnowski - electronic layer

Radical Polish Ansambl w składzie:
Maciej Filipczuk - violin, music director
Emilia Bolibrzuch - violin
Łucja Siedlik - violin
Maria Stępień - violin
Mateusz Kowalski - violin
Marcin Lorenc - violin
Piotr Gwadera - percussion instruments (jazz)
Michał Brzozowy - whisperer

Cezary Duchnowski, Maciej Filipczuk - muzyka
Michał Brzozowy, Maciej Filipczuk - libretto