|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2021 | |
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły MALWINA PASZEK DZIEWUCHY Wydawca: Fundacja Korba
Historie kobiet, historie ludzi, pieśni. "Dziewuchy". Solowy debiut Malwiny Paszek. Dziesięć kompozycji opartych na pieśniach tradycyjnych z wybranych regionów Polski na lirę korbową, elektronikę i głos.
Pieśni na lirę i głos. W nawiązaniu do tradycji śpiewu z lirą korbową powstał cykl tradycyjnych pieśni w opracowaniu na lirę i głos. Ta solowa forma muzykowania i opowiadania historii znana była od wielu wieków; śpiewali wędrowni dziadowie, dworscy muzycy czy ludowe pieśniarki. Pieśni, które składają się na repertuar opowiadają głównie o przeżyciach kobiet. Są to zarówno pieśni związane ze zwyczajami rodzinnymi, jak wesele czy pieśni obrzędowe związane z porami roku. Historie kobiet opowiedziane ich własnym głosem lub z pozycji trzeciej osoby ukazują siłę, moc i determinację, a także z drugiej strony słabości wynikające z pozycji społecznej, nierówności i układu tradycyjnych ról rodzinnych.
Na repertuar płyty "Dziewuchy" składają się głównie pieśni wielkopolskie, lubelskie, a także z Kujaw i Kurpiów. Pieśni z Wielkopolski Południowej pojawiły się w programie w wyniku poszukiwań własnych korzeni, muzyki z dzieciństwa, która czekała na swój moment. Lubelszczyzna i jej liryczne pieśni są jednym z pierwszych obszarów-inspiracji i nadal dzięki swojej otwartej formie pozwalają na bardzo różne i świeże aranżacje nawiązujące do muzyki teatralnej czy współczesnej klasyki. Jednym z nowszych miejsc na mapie polskich pieśni stanowią Pałuki (pogranicze Wielkopolski i Kujaw). To dzięki zbiorom pieśni w Muzeum Regionalnym w Wągrowcu w repertuarze pojawiły się pieśni pochodzące z badań terenowych z lat 60'.
"Po wielu przygodach, poszukiwaniach i muzycznych eskapadach na Wschód, wróciłam do swoich rodzinnych stron, do południowej Wielkopolski. Pobrzmiewają we mnie dawne melodie, język i wspomnienie inspirujących śpiewaczek, z którymi miałam kontakt w dzieciństwie. Oprócz pieśni z Biskupizny, ziemi leszczyńskiej, na płycie znalazły się pieśni z Pałuk i Kujaw oraz kilka wyjątkowo wzruszających pieśni z Lubelszczyzny. Nie zdecydowałam się na jeden region, ale na temat. Historie kobiet ukazują z jednej strony moc, determinację i siłę, a także z drugiej - słabości wynikające z pozycji społecznej, nierówności i układu tradycyjnych ról rodzinnych. Wszystko o czym kiedyś śpiewano jest zadziwiająco aktualne.
Muzycznie nie mogłam tej płyty inaczej zrealizować jak tylko z ukochaną lirą korbową. Pomysł na repertuar to twórcze nawiązanie do formy pieśni solowej z towarzyszeniem instrumentu. Jako znana od wieków forma muzykowania i opowiadania historii - dronowość liry naturalnie łączy się z głosem, tworzy dla niego akompaniament, kontrapunkt i harmoniczny dialog. Lira korbowa pełni integralną rolę, wchodzi w relacje z pieśniami, pozwala opowiadać historie pełne emocji i przeżyć." (Malwina Paszek)
|
- Zielóna łączka muodry kwiat
- A po coś ty tu dó mnie przyloz
- Po sadejku chodziła
- Jasio konie poił
- Zaszło słonko
- Nie teroz memo
- Chodziła Maniusia puo uogrodyszkowi
- Dobranoc kuochanko
- Nie przebiyraj wiejska panno
- Ty kaczmarski synie
| skład: Malwina Paszek - śpiew, lira korbowa, elektronika |
|
|
|