logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2022
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2021  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

MALWINA PASZEK
DZIEWUCHY

Wydawca: Fundacja Korba

  Historie kobiet, historie ludzi, pieśni. "Dziewuchy". Solowy debiut Malwiny Paszek. Dziesięć kompozycji opartych na pieśniach tradycyjnych z wybranych regionów Polski na lirę korbową, elektronikę i głos.
Pieśni na lirę i głos. W nawiązaniu do tradycji śpiewu z lirą korbową powstał cykl tradycyjnych pieśni w opracowaniu na lirę i głos. Ta solowa forma muzykowania i opowiadania historii znana była od wielu wieków; śpiewali wędrowni dziadowie, dworscy muzycy czy ludowe pieśniarki. Pieśni, które składają się na repertuar opowiadają głównie o przeżyciach kobiet. Są to zarówno pieśni związane ze zwyczajami rodzinnymi, jak wesele czy pieśni obrzędowe związane z porami roku. Historie kobiet opowiedziane ich własnym głosem lub z pozycji trzeciej osoby ukazują siłę, moc i determinację, a także z drugiej strony słabości wynikające z pozycji społecznej, nierówności i układu tradycyjnych ról rodzinnych.

Na repertuar płyty "Dziewuchy" składają się głównie pieśni wielkopolskie, lubelskie, a także z Kujaw i Kurpiów. Pieśni z Wielkopolski Południowej pojawiły się w programie w wyniku poszukiwań własnych korzeni, muzyki z dzieciństwa, która czekała na swój moment. Lubelszczyzna i jej liryczne pieśni są jednym z pierwszych obszarów-inspiracji i nadal dzięki swojej otwartej formie pozwalają na bardzo różne i świeże aranżacje nawiązujące do muzyki teatralnej czy współczesnej klasyki. Jednym z nowszych miejsc na mapie polskich pieśni stanowią Pałuki (pogranicze Wielkopolski i Kujaw). To dzięki zbiorom pieśni w Muzeum Regionalnym w Wągrowcu w repertuarze pojawiły się pieśni pochodzące z badań terenowych z lat 60'.

"Po wielu przygodach, poszukiwaniach i muzycznych eskapadach na Wschód, wróciłam do swoich rodzinnych stron, do południowej Wielkopolski. Pobrzmiewają we mnie dawne melodie, język i wspomnienie inspirujących śpiewaczek, z którymi miałam kontakt w dzieciństwie. Oprócz pieśni z Biskupizny, ziemi leszczyńskiej, na płycie znalazły się pieśni z Pałuk i Kujaw oraz kilka wyjątkowo wzruszających pieśni z Lubelszczyzny. Nie zdecydowałam się na jeden region, ale na temat. Historie kobiet ukazują z jednej strony moc, determinację i siłę, a także z drugiej - słabości wynikające z pozycji społecznej, nierówności i układu tradycyjnych ról rodzinnych. Wszystko o czym kiedyś śpiewano jest zadziwiająco aktualne.
Muzycznie nie mogłam tej płyty inaczej zrealizować jak tylko z ukochaną lirą korbową. Pomysł na repertuar to twórcze nawiązanie do formy pieśni solowej z towarzyszeniem instrumentu. Jako znana od wieków forma muzykowania i opowiadania historii - dronowość liry naturalnie łączy się z głosem, tworzy dla niego akompaniament, kontrapunkt i harmoniczny dialog. Lira korbowa pełni integralną rolę, wchodzi w relacje z pieśniami, pozwala opowiadać historie pełne emocji i przeżyć."
(Malwina Paszek)

  1. Zielóna łączka muodry kwiat
  2. A po coś ty tu dó mnie przyloz
  3. Po sadejku chodziła
  4. Jasio konie poił
  5. Zaszło słonko
  6. Nie teroz memo
  7. Chodziła Maniusia puo uogrodyszkowi
  8. Dobranoc kuochanko
  9. Nie przebiyraj wiejska panno
  10. Ty kaczmarski synie
skład:
Malwina Paszek - śpiew, lira korbowa, elektronika