|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2018 | |
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły BLACKFACE FAMILY AFRICAN DRUMS Wydawca: 1000Herz Records
Piosenki BlackFace Family są punktem kulminacyjnym dyskotek w klubach Mzuzu, w betonowych wnętrzach, udekorowanych tylko mirror balls u sufitu. Może wydawać się eklektyczna, ale z elementów hip-hopu, dancehall’u, reggae, rnb, afro-popu, kwaito house’u i wielu innych zespół utkał lokalny, rozpoznawalny styl kukaning’inako - co znaczy spod góry Kaningina.
Styl ten jest uosobieniem afrykańskiej fascynacji cyfrowymi mediami i technologiami, żonglerką zachodnimi i afrykańskimi konwencjami. Niemal postmodernistyczny, ale przecież ma zupełnie inne korzenie. Tworzy to oryginalną mieszankę nastrojów - w jednej chwili nakładają się na siebie luz, relaks i rozmarzenie, taneczny amok, kampowe przestylizowanie i hiphopowe zaangażowanie społeczne.
Twiggy, odpowiedzialny za większość bitów, jest uważany za najważniejszego producenta muzyki klubowej z północy Malawi. Zespół tworzy z dwoma braćmi - czyli wokalistami Jah Facem i Sparrowem, wspomaganymi przez Kritique’a. Łączą oni malawijskie zamiłowanie do wielogłosowych melodii z przefiltrowanymi przez afrykańską wrażliwość stylizacjami rap i raga.
Teksty wyśpiewywane w mieszance angielskiego, chitumbuka i chichewa to mozaika przedstawiająca świat młodych ludzi z Malawi. Jest w nich miłość (czasami jako wynik magii erotycznej, jak w "Chigolo muleke"), są markowe ciuchy i gadżety (albo tylko ich pożądanie, jak w "High Life"), antyrasistowska i zjednoczeniowa polityka ("African Drums"), zmaganie z biedą ("Ghetto Gyals") a przede wszystkim taniec w dużej ilości i przy każdej okazji ("Manganje", "Holiday").
Całość zadziwia, jeśli zdamy sobie sprawę, że do stworzenia tego wielowarstwowego zbioru piosenek, artyści mieli do dyspozycji jeden stary mikrofon, głośniki hi-fi do wieży stereofonicznej, stacjonarny komputer z przestarzałymi wersjami programów i pół-sprawny mikser.
Specjalne miejsce zajmuje okładka, której pierwszą wersję stworzył zespół, a do finalnego efektu przeprojektowała ją polsko-wietnamska artystka Thuy Doung 'Sara' Dang z udziałem Piotra Dang-Cichockiego, podpisującego się pod remasteringiem i koncepcją całej serii.
|
- Old Xul
- Motokala
- Chigolo Muleke
- African Drums
- High Life
- Ghetto Gyals ft. Apple Wyn
- Manganje ft. OB Virus
- Lululu
- Amaitha
- Mayi Boza ft. Apple Wyn
- Hosiday ft. Materrorist
| skład: Muzyka, teksty, produkcja: Sparrow, Twiggy, Jah Face and Kritique
Remastering: Piotr Dang |
|
|
|