|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2023 | |
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły SOKÓŁ ORCHESTRA NAVIA Wydawca: Mystic Production
Fuzja tradycji z nowoczesnością, muzyczne spotkanie przeszłości z teraźniejszością — Sokół Orchestra, to projekt zrodzony z fascynacji muzyką Półwyspu Bałkańskiego, zwłaszcza tą wykonywaną na instrumentach dętych blaszanych. Muzycy kultywują unikalny – charakterystyczny dla Bałkanów – styl gry na tych instrumentach.
Czy melodia przekazywana z pokolenia na pokolenie może przetrwać ponad tysiąc lat? Czy siła muzyki jest na tyle duża, aby bez zapisu nutowego oprzeć się takiej próbie czasu? Badacze w większości są zgodni — może. Zafascynowany tym faktem, poczułem nieodpartą potrzebę stworzenia albumu inspirowanego najstarszymi zabytkami muzyki polskiej. Kluczem do ich odnajdywania była najstarsza ze skal — pentatonika. Archaiczna, surowa, wykorzystująca zaledwie pięć dźwięków, znana była we wszystkich kulturach świata. Nad Wisłą za najstarszy zabytek muzyczny oparty na pentatonice uznawana jest obrzędowa pieśń „Oj Chmielu, Chmielu”. Pamiętająca jeszcze dzieje przedchrześcijańskie, przypomina o czasach, o których milczą szkolne podręczniki do historii. Historię bowiem pisali wtedy ci, którzy potrafili pisać... Album, który wbrew licznym przeciwnościom losu trafił wreszcie w ręce czytającego te słowa, jest sumą wielu doświadczeń muzycznych. Już po kilku sekundach od włączenia tej płyty stanie się jasne, że zamierzchła przeszłość spotyka się tu z teraźniejszością. Stare melodie — oparte na skalach modalnych, z całym swym pięknem i surowością — nakładają się na estetykę modalnego jazzu, a ostre brzmienie gitar stapia się z lirą korbową, będącą prawdziwym wehikułem czasu i spełniającą tu niejako funkcję narratora. Mam nadzieję, że słuchając dźwięków zawartych na tym krążku, poczujecie choć przez chwilę powiew pradziejów, że będzie to dla Was muzyczna podróż do źródeł. Uczta, do której zasiądą z Wami prastare słowiańskie duchy. (Przemek Sokół)
"Sokół Orchestra to projekt będący odzwierciedleniem fascynacji muzyką etniczną, zwłaszcza tą wykonywaną przez instrumenty blaszane. Główny nacisk został położony na unikalny styl grania na tych instrumentach, charakterystyczny dla Bałkanów. Obok potężnej dawki bałkańskiej energii są tu również melodie z terenów Polski. Jest to próba uchwycenia ogólnosłowiańskiego temperamentu i sposobu odczuwania muzyki. Powrót do tego, co pierwotne i nieokiełznane. Nietypowe harmonie, pozorny nieład i charakterystyczna „dzikość serca” sprawiają, że tę muzykę, graną z pasją i niezwykle zmysłową, bardziej się czuje niż słyszy." (Dionizy Piątkowski, jazz.pl)
|
- Navia
- Ulietaj
- Wici
- Perun
- Rutka
- Sen
- Mir
- Slavonica
- Chmiel
- Pośrataj
bonus track:
- Świtezianka
| skład: Przemek Sokół - trąbka, lira korbowa
Piotr Bednarczyk - trąbka, instrumenty klawiszowe
Bogdan Zięba – akordeon
Jarek Meus - gitara, buzuki
Krzysztof Wyrwa – gitara basowa
Grzegorz Bauer – bębny
Tomasz Czaderski - instrumenty perkusyjne
gościnnie:
Stanisław Słowiński - skrzypce
Joanna Słowińska, Maja Kruk, Katarzyna Staniszewska, Zofia Szyrajew, Marta Urban - śpiew |
|
|
|