logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2025
główna
o gęślach
GŁOSOWANIE
zasady głosowania
regulamin
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2023  
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2024  
Jesteś: główna / głosowanie / szczegóły

CZESŁAW WĘGLARZ
GAJDOSKU Z GAJDAMI

Wydawca: Regionalny Ośrodek Kultury w Bielsku-Bialej

  Album prezentuje twórczość Czesława Węglarza, znakomitego żywieckiego instrumentalisty, który gra i śpiewa repertuar typowy dla Żywiecczyzny.

Muzyka ludowa tego regionu wyróżnia się przede wszystkim swoją dwudzielnością, tj. trybem lidyjskim i tzw. skalą góralską, wytwarzaną za pomocą instrumentów dętych używanych przez pasterzy. Niektóre melodie charakteryzują się swobodnym rytmem; wykonywane są bez wyraźnego pulsu. W innych dominuje metrum dwudzielne, gdyż jest to metrum większości tańców żywieckich. Można też usłyszeć metrum zmienne oraz, choć nie w liczbie dziesięciu, metrum kwintowe. Częstą praktyką w wykonaniu pasterzy są improwizowane wtrącenia kończące pieśń, zwane wyskaniami, oraz krótkie, opadające, glissandowe zakończenia melodii.

Czesław Węglarz gra na różnych instrumentach solo (piszczałki, trembity, rogi, okaryny i dudy) lub w duecie ze skrzypcami swojej córki, co tworzy unikalny i charakterystyczny rodzaj współpracy. Owa heterofonia tworzona jest przez instrumentalistów, którzy w rzeczywistości grają tę samą melodię, jednak wykonują ją i ozdabiają w różny sposób. Melodie prowadzone przez dudy i skrzypce różnią się nie tylko bogactwem figuracji, ale także do pewnego stopnia rytmem, co wynika z różnic w wykonaniu melodii. W większości utworów zwrotka wokalna zmienia się z wersją instrumentalną. Skrzypek śpiewa grając w duecie, natomiast w utworach solowych wykonywanych na instrumentach dętych i piszczałkach (zarówno gajdach, jak i dudach) wokalistą jest Czesław Węglarz. Zachowuje on charakterystyczny dla tego regionu styl śpiewu; wykonywany z dużą swobodą, wysokim dźwiękiem, niekiedy w tempie rubato, ozdobiony końcowym glissando. Liczne melodie oparte są na starodawnej skali z czwartym stopniem skali podniesionym o pół stopnia (lidyjskiej), typowej dla obszaru Karpat. Pod względem tekstowym pieśni poruszają tematykę społeczną i pasterską, mogą być zabawne lub związane z rozbójnikami.

Niektóre nagrania prezentują klasyczne instrumenty pasterskie, które kiedyś można było usłyszeć na otwartej przestrzeni, zwykle na halach, ze względu na ich głośność, takie jak trembity i rogi, a także okaryny, piszczałki z jednym otworem lub sześcioma bocznymi otworami, których muzyk używa do grania melodii obyrtek (jednego z najpopularniejszych tańców regionalnych). Nagrania ukazują styl wykonawczy i repertuar, które należą do starszego folkloru i stanowią o odrębności tradycji muzycznej Żywiecczyzny.

  1. Ej, wesołoś, wesołoś
  2. Chłodziła po groniu
  3. Baco nas, baco nas
  4. Baciarka z Lalik
  5. Biła mie mamulka, a biła
  6. Melodia sygnałowa
  7. Ej, gołuśniański pole
  8. Sła dziewcyna koło młyna
  9. My som chłopcy śtyrze
  10. Dolino, dolino
  11. A cóześ ty za biśtygon
  12. Jo jes chłopiec łod polany
  13. Uwiód ześ mie, uwiód
  14. Hory, moje hory
  15. Ej, moja mamulinko
  16. Jako tez to wojna była
  17. Krakowiak z Szarego
  18. Ej, z góry jedź, z góry jedź
  19. Ej, na dolina, dolina
  20. Zagroj mi, muzycko
  21. Melodia sygnałowa 2
  22. Nie bójze sie, nie bój
  23. Ej, puście nos ta, puście
  24. Pilsko, nase Pilsko
  25. Ej, nie było mie doma
  26. Łobuwojcie, chłopcy kiyrpce
  27. Nie bydzie, nie bydzie
  28. Ej, gajdosku z gajdami / U potocka bioły dom
  29. Pokwolony Jezus Chrystus
  30. Zadudoj, dudosku
  31. Bacujem, bacujem
  32. Miało dziywce łogródecek
  33. Jedzze, furmanicku
  34. Łodpiscie, łodkozcie
  35. A nie dudoj, dudosku
  36. Hojze sobie, hoj
  37. Ej, śtyrze bracio byli
  38. Moja mama co miała / Zalycoł sie, zalycoł obyrtki
  39. Choćbyk spała
  40. Melodia sygnałowa 3
skład:
Czesław Węglarz
dudy żywieckie - 3, 13, 20, 28, 35
dudy żywieckie, śpiew - 9, 24, 30
gajdy - 1, 5, 8, 11, 12, 15, 17, 33, 36
gajdy, śpiew - 18, 23, 26, 39, 31
okaryna - 29
okaryna, śpiew - 7, 25
piszczałka jednootworowa - 4
piszczałka jednootworowa, śpiew - 2, 10, 14, 19, 22, 27, 34, 37
piszczałka sześciootworowa - 16, 32, 38
róg pasterski - 6
trombita - 21
trombita, dzwonki pasterskie - 40

Katarzyna Rodak
skrzypce, śpiew - 1, 5, 8, 11, 13, 15, 18, 20, 23, 26, 28, 31, 33, 35, 39