CZESŁAW WĘGLARZ GAJDOSKU Z GAJDAMI Wydawca: Regionalny Ośrodek Kultury w Bielsku-Bialej
Album prezentuje twórczość Czesława Węglarza, znakomitego żywieckiego instrumentalisty, który gra i śpiewa repertuar typowy dla Żywiecczyzny.
Muzyka ludowa tego regionu wyróżnia się przede wszystkim swoją dwudzielnością, tj. trybem lidyjskim i tzw. skalą góralską, wytwarzaną za pomocą instrumentów dętych używanych przez pasterzy. Niektóre melodie charakteryzują się swobodnym rytmem; wykonywane są bez wyraźnego pulsu. W innych dominuje metrum dwudzielne, gdyż jest to metrum większości tańców żywieckich. Można też usłyszeć metrum zmienne oraz, choć nie w liczbie dziesięciu, metrum kwintowe. Częstą praktyką w wykonaniu pasterzy są improwizowane wtrącenia kończące pieśń, zwane wyskaniami, oraz krótkie, opadające, glissandowe zakończenia melodii.
Czesław Węglarz gra na różnych instrumentach solo (piszczałki, trembity, rogi, okaryny i dudy) lub w duecie ze skrzypcami swojej córki, co tworzy unikalny i charakterystyczny rodzaj współpracy. Owa heterofonia tworzona jest przez instrumentalistów, którzy w rzeczywistości grają tę samą melodię, jednak wykonują ją i ozdabiają w różny sposób. Melodie prowadzone przez dudy i skrzypce różnią się nie tylko bogactwem figuracji, ale także do pewnego stopnia rytmem, co wynika z różnic w wykonaniu melodii. W większości utworów zwrotka wokalna zmienia się z wersją instrumentalną. Skrzypek śpiewa grając w duecie, natomiast w utworach solowych wykonywanych na instrumentach dętych i piszczałkach (zarówno gajdach, jak i dudach) wokalistą jest Czesław Węglarz. Zachowuje on charakterystyczny dla tego regionu styl śpiewu; wykonywany z dużą swobodą, wysokim dźwiękiem, niekiedy w tempie rubato, ozdobiony końcowym glissando. Liczne melodie oparte są na starodawnej skali z czwartym stopniem skali podniesionym o pół stopnia (lidyjskiej), typowej dla obszaru Karpat. Pod względem tekstowym pieśni poruszają tematykę społeczną i pasterską, mogą być zabawne lub związane z rozbójnikami.
Niektóre nagrania prezentują klasyczne instrumenty pasterskie, które kiedyś można było usłyszeć na otwartej przestrzeni, zwykle na halach, ze względu na ich głośność, takie jak trembity i rogi, a także okaryny, piszczałki z jednym otworem lub sześcioma bocznymi otworami, których muzyk używa do grania melodii obyrtek (jednego z najpopularniejszych tańców regionalnych). Nagrania ukazują styl wykonawczy i repertuar, które należą do starszego folkloru i stanowią o odrębności tradycji muzycznej Żywiecczyzny.

|
- Ej, wesołoś, wesołoś
- Chłodziła po groniu
- Baco nas, baco nas
- Baciarka z Lalik
- Biła mie mamulka, a biła
- Melodia sygnałowa
- Ej, gołuśniański pole
- Sła dziewcyna koło młyna
- My som chłopcy śtyrze
- Dolino, dolino
- A cóześ ty za biśtygon
- Jo jes chłopiec łod polany
- Uwiód ześ mie, uwiód
- Hory, moje hory
- Ej, moja mamulinko
- Jako tez to wojna była
- Krakowiak z Szarego
- Ej, z góry jedź, z góry jedź
- Ej, na dolina, dolina
- Zagroj mi, muzycko
- Melodia sygnałowa 2
- Nie bójze sie, nie bój
- Ej, puście nos ta, puście
- Pilsko, nase Pilsko
- Ej, nie było mie doma
- Łobuwojcie, chłopcy kiyrpce
- Nie bydzie, nie bydzie
- Ej, gajdosku z gajdami / U potocka bioły dom
- Pokwolony Jezus Chrystus
- Zadudoj, dudosku
- Bacujem, bacujem
- Miało dziywce łogródecek
- Jedzze, furmanicku
- Łodpiscie, łodkozcie
- A nie dudoj, dudosku
- Hojze sobie, hoj
- Ej, śtyrze bracio byli
- Moja mama co miała / Zalycoł sie, zalycoł obyrtki
- Choćbyk spała
- Melodia sygnałowa 3
| skład: Czesław Węglarz
dudy żywieckie - 3, 13, 20, 28, 35
dudy żywieckie, śpiew - 9, 24, 30
gajdy - 1, 5, 8, 11, 12, 15, 17, 33, 36
gajdy, śpiew - 18, 23, 26, 39, 31
okaryna - 29
okaryna, śpiew - 7, 25
piszczałka jednootworowa - 4
piszczałka jednootworowa, śpiew - 2, 10, 14, 19, 22, 27, 34, 37
piszczałka sześciootworowa - 16, 32, 38
róg pasterski - 6
trombita - 21
trombita, dzwonki pasterskie - 40
Katarzyna Rodak
skrzypce, śpiew - 1, 5, 8, 11, 13, 15, 18, 20, 23, 26, 28, 31, 33, 35, 39 |
|
|